5 oktober 2014

Nieuwe 'buy-nothing-new' kussens


Gisteren begon ik op De Naaiclub aan nieuwe kussens voor op de bank. Die maak ik zeker drie keer per jaar, ik vind het erg leuk om ons interieur met kleine dingen een beetje te veranderen. Een nieuw lapje stof kopen zat er natuurlijk niet in, ik ben tenslotte net gestart met mijn 'Buy nothing new month'. Dat er geen nieuw lapje stof werd gekocht is niet erg, er ligt op mijn naaikamertje meer stof dan dat ik de eerstkomende tien jaar op kan naaien. En van niets nieuws kopen word ik creatief en zie nieuwe mogelijkheden, heerlijk!


Ik zocht wat lapjes bij elkaar die ik verzamelde op rommelmarktjes en bij de kringloop. Vaak oude tafelkleden of beddengoed uit de seventies, ik houd ervan! De patronen en de kleuren vind ik erg mooi. En van ieder lapje weet ik precies op welke rommelmarkt ik ze kocht of van wie ik het kreeg...ach ja, we hebben allemaal zo onze eigenaardigheden toch?! Omdat deze stof vaak wat dun is door het gebruik naai ik achter de stof (maar aan de binnenkant van de kussenhoes) een stuk van een oud fleecedekentje, zo wordt de stof wat steviger en blijft ook nog lekker zacht.


Ik maakte een simpel kussen, met twee bijna vierkanten aan elkaar. En een kussen met driehoekachtige vormen, maar dan niet allemaal gelijk. Dit was even een gepas en gemeet, maar ook dat lukte prima. Maar toen vond ik ze eigenlijk nog wat saai en knipte uit een oud tafelkleed (deze stof gebruik ik ook als basis voor mijn huisjes in de Dorpsstraat) wat stof en pimpte dat met tekst, borduurwerk en een stempelwerkje wat nog over was van mijn kaarten-van-stof project.

Ja, zo had ik het in gedachten!


En geïnspireerd door mijn overbuurvrouw op De Naaiclub, zij naaide een echt prachtige kussen mét rits, heb ik dit keer ook eens ritsen ingezet. Eigenlijk is het zo gepiept en het resultaat vind ik erg mooi. De stof die ik gebruikte voor de achterkant van de kussens is overigens niet second hand maar helemaal nieuw. Deze mooie stof won ik al weer een tijdje geleden, lucky me. En de ritsen, die kreeg ik van een lieve dame in een tas vol met ritsen, stof en knopen. De ene rits was nieuw en de andere rits al eerder gebruikt. Goed bezig!


En misschien ben je benieuwd naar De Naaiclub. Dan kan je hier alle info vinden. Twee keer per maand komen we bij elkaar met een gezellige groep dames van alle leeftijden, je kan altijd een keertje komen kijken!

Fijne week!
xx Janina

26 opmerkingen:

  1. Wat leuk zo'n naaiclubke! Heb jullie site even bekeken (je woont namelijk dicht bij mij kom ik achter :))
    Zelf zit ik ook bij een naaiclubje, erg leuk en leerzaam!
    Veel succes met jullie clubje!
    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, schitterende kussens in herfsttinten, echt prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow mooi gedaan zeg, leuk die verschillende printjes zo samen en ook je freehand naaikunsten komen prachtig over!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn prachtig! Jij brengt me op ideeën hihi. Heb net één naailes gehad dus ik kan de ideeën goed gebruiken! Hoop dat ik het straks ook zo goed kan. Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie kussens ! Leuk dat je er tekst hebt opgenaaid, dat maakt de kussens nog extra origineel !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw, wat zijn ze mooi en uniek! Ritsen, dat lijkt me altijd zo omslachtig,maar niet dus?! Misschien moet ik volgende keer mijn overschotjes/vintage krijgsels eens niet naar de kringloop doen maar naar jou opsturen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn echt super mooi geworden! En snel klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Ik ga dit jaar ook proberen een maand niets nieuws te kopen. Je hebt me vorig jaar geïnspireerd met je verhalen. Behalve etenswaren dan, want wij hebben zelf geen groentetuin.... En gisteren zag ik hele mooie laarzen, en ik heb ze weerstaan, welk kijken niet kopen.... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap gemaakt en zo origineel met die teksten erop! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige kussens! En toffe naaiclub zeg!!! Ikzelf ben ook lid van zo een clubje in Belgisch Limburg. We noemen ons "de knappe knoopjes" en het is er altijd lekker ongedwongen gezellig!
    Nog een toffe maandag!
    Groetjes
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt heel mooi gemaakt!! En dat allemaal van spulletjes die je al had liggen, complimenten! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super leuk, ik haakte voor de buy-nothing-new maand een vest van restjes wol... Moet toch eens op zoek naar seventies lapjes zo te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil ook nog enkele kussen overtrekken maken met restjes die in mijn kast liggen.Die teksten erop bij jou maken ze net iets leuker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat een leuke kussens maakte je van je oude en 'nieuwe' lapjes. Mmm ik moet nog even geduld hebben, vandaag niks uit mijn handen gekomen...maar dat gaat vast straks goed komen als ik mijn naaikamer klaar heb. Gezellig dat je weer even langs kwam. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh Janina ik vind ze echt zo mooi geworden! Het is een feit... make your own magic!
    X Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O, gaaf geworden! We hebben veel meer dan we ons realiseren, daarom vind ik het initiatief zo goed... (zegt de vrouw die met drie tassen vol van de woonbeurs kwam :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk hoe je toch weer je eigen draai weet te geven aan een kussentje, door die opgestikte dingetjes en dat loss stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Veeeeeel mooier dan met nieuwe stofjes, echt waar! Sinds ik niets meer koop, heb ik een soort rustig gevoel over mij en best leuk om proberen zo veel mogelijk bij elkaar te laten passen. Nu nog wat meer tijd om effectief alles op te gebruiken :-) Liefs! x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig zijn ze!! Super gedaan weer Janina! (ik vind de achterkantstof ook zo mooi). Het werkt goed je naaiclub, dan krijg je dingen echt gedaan en zelfs een beetje meer, zoals zo'n rits inzetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, wat zijn ze mooi geworden! Ik ben er helemaal verliefd op :D

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie kussens en wat een heerlijke stofjes. Ben ik even blij dat ik je blog toevallig tegenkom vandaag. Er staat zoveel leuks op dat ik je gelijk volgen ga! Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen