15 oktober 2014

Lekker! Ontbijtkoek met honing.



Op mijn woon/werk route kom ik langs de fabriek waar Peijnenburg lekkere ontbijtkoeken bakt. Vanachter het stuur in de auto kan ik enorm genieten van de geur van versgebakken ontbijtkoek.

Maar hoe lekker dat ook ruikt, de lekkerste ontbijtkoek komt toch echt uit mijn eigen oventje!

De laatste tijd gebruik ik als basis dit heerlijke recept van Gezond leven met Jacoline voor een honingontbijtkoek met roggemeel. Roggemeel is te koop bij AH en de Ekoplaza, maar vaak ook bij de plaatselijke molen. Als je roggemeel te 'zwaar' vindt kan je ook de helft van het meel vervangen door gewone bloem.


Het recept is supersimpel, iedereen kan het! Gewoon alle ingrediënten door elkaar roeren, een mixer heb je niet eens nodig. Aan het recept voeg ik van alles toe. Rozijnen, gedroogde vijgen of dadels, walnoten, in stukjes gesneden gedroogde pruimen, abrikozen, een handje kokos, pompoenpitten... Het ligt er maar net aan wat ik in huis heb.

Meestal maak ik de dubbele hoeveelheid van het originele recept en gebruik een grote cakevorm. De koek is in een theedoek prima een paar dagen houdbaar. Je kan de koek ook invriezen. Ik doe dat door tussen de gesneden plakjes een stukje bakpapier te leggen. Kan je ze per plakje uit de diepvries halen en laten ontdooien, eventueel in de magnetron. Ideaal, altijd een gezond tussendoortje bij de hand!

Eet smakelijk!

11 opmerkingen:

  1. Laat ik 'm vanavond nu ook weer net gebakken hebben! Dochterlief vindt deze koek zo lekker naar school. Zonder nootjes of iets erin, dat wel. Maar met wat roomboter erop is ie ook lekker!
    Eet smakelijk!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, ik ruik hem in gedachten!
    Recept ga ik opslaan en zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm, ziet er lekker uit. En goed idée van het invriezen. Moet ik ook maar eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk en zeker de moeite waard om eens te proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmm dat zou me nu wel smaken, zalig met mijn potje koffie.. ziet er heerlijk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die gaat op mijn lijstje voor de herfstvakantie! Zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga hem direct maken! De tip om met velletjes ertussen in te vriezen is een goeie...zo hebben we altijd voorraad. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen