7 juni 2014

Aardbeien uit de Vinex moestuin

Elke dag genieten wij van de aardbeien uit onze Vinex moestuin
het seizoen van het oogsten en genieten is eindelijk aangebroken!


Het was hard werken voordat het zover was. Vorige zomer werd een stuk gras omgespit en met het oog op de aardbeien beplant met zelfgekweekte Afrikaantjes. Want van Afrikaantjes, zo vertelde ze op de workshop biologisch tuinieren, worden de aardbeien blij! Ze zorgen dat de aaltjes niet meer bij de aardbeien in de buurt komen. 

Het omgespitte stuk gras werd in tweeën verdeeld. En op de helft van ieder deel werden in augustus 25 piepkleine aardbeienplantjes geplant. Wij kochten die bij deze zorgboerderij. Mijn Vinex moestuinman koos voor twee soorten die in de winkels niet vaak verkrijgbaar zijn, daar zijn ze (met vervoer e.d. ) te kwetsbaar voor. 
Voor de liefhebbers: het zijn Dar Select en Korona (niet te verwarren met het hippe biertje Corona ;). 
Op de overgebleven twee helften staan nu weer Afrikaantjes. De uitlopers van de aardbeienplantjes krijgen daar in de toekomst hun plek. Een mooi klein veldje (zonder aaltjes!), wacht op de jonkies! Hoe leuk is dat?


Aardbeien uit je eigen tuin, genieten hoor! 

20 opmerkingen:

  1. Wat de vinextuin u biedt, koopt u bij de supermarkt niet!

    Interessante info van die afrikaantjes, dat ga ik volgend jaar ook toepassen.
    Hier dit jaar mooie grote aardbei planten, maar zonder noemenswaardige aardbeien :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm... zo lekker en tof om je eigen fruit te gaan kweken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nu de vraag waarvan je wel kan raden dat ze van een belgische komt : eeeeuuuh wat is een vinex moestuin ? Google zegt wel iets over vinex woonwijken, maar moestuinen ?
    En zelfgekweekte aardbeien... Gewoon de lekkerste... Dat van die afrikaantjes, dat wist ik dan weer wel, mijn opa plantte toen ik kind was al "stinkerkes" (zo noemen wij ze hier) bij elke rij aardbeien !
    Xxx, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker! Aardbeien! Prachtige foto's... en een vinextuin? Is dat niet een stadsrandtuintje?

      Verwijderen
  4. Zo lekker! Wij moeten onze aardbeien ook eens gaan oogsten. Fijne pinksteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk en lekker! Dat is zeker genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zijn ze nog te groen om te oogsten :p. Mooi kleedje heb je aan.!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet opeten hoor, ze staan prachtig bij je jurk :-)
    Super leuk en lekker!
    Ik overweeg het al een tijdje een mini moestuin, ben zelf benieuwd wanneer overwegen veranderd in doen. Ziet er wel aantrekkelijk uit in ieder geval!!!
    Fijn weekend nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uit eigen tuin zijn de aardbeien zoooo lekker! Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat zien die er lekker uit en die zullen ook zekers lekker smaken, niet zoals die opgepompte aardbeien die naar niks smaken. In mijn herinneringen loop ik als kind met een groot blad met daarin zelf geplukte aardbeien uit het bos in Oostenrijk. Heerlijk zo'n herinnering! Laat ze smaken lieverd en de combo met de jurk is prachtig! Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's! Heerlijk: aardbeien uit eigen tuin. Wat een goede tip met de afrikaantjes. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het water loopt me in de mond. Heb je nog lekkere verwerkingtips voor die overheerlijke zomerkoninkjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker genieten!!!!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij ons is het met 3 potten wat minder smullen qua aantal maar even hard qua smaak denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. en met die Afrikaantjes erbij, vast nog een prachtig zicht ook in de tuin :-) Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige aardbeien heb je! Ik kreeg voor mijn verjaardag in maart een zakje met zaad...dat zullen dus wel de aardbeien van volgend jaar worden, de plantjes zijn nog zo piep...dat van die afrikaantjes ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is het verschil tussen een gewone en een 'vinex' moestuin? :o

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ik snap he al ;) .. eigelijk woon ik ook in een Vinex-wijk :p en heb ik ook een vinex-moestuin

      Verwijderen