12 mei 2014

Moestuinieren in je achtertuin


Wij moestuinieren in onze (vinexwijk) achtertuin. Gewoon, omdat we dat leuk vinden en we het proces van je eigen groenten zaaien, verbouwen en oogsten heel bijzonder vinden. En als dan uiteindelijk, na een soms best lang proces en veel werk, onze zelf verbouwde biologische groente op ons bord ligt, dat is een waar geluksmomentje!

Wie hier afgelopen jaren mee heeft gelezen weet ook dat ik geen groene vingers heb en het hele moestuinierplan helemaal wordt uitgevoerd door mijn Hans. Ik schreef hierover in september (klik) en hier kun je alle moestuinierberichtjes van de afgelopen jaren terug lezen.


Natuurlijk liet ik op mijn blog al eerder foto's zien van de groenten die wij zaaiden en oogsten. Maar foto's van de tuin zelf deed ik nog niet eerder. Dus maakte ik twee weken geleden foto's (die nu alweer een soort van 'achterhaald' lijken omdat er alweer zoveel is gegroeid in de tuin) om aan jullie te kunnen laten zien dat het écht mogelijk is om in je achtertuin te moestuinieren. Je krijgt er wel een andere tuin van dan gemiddeld, maar wij vinden dit stiekem leuker dan een keurige siertuin.


Grappig, toen ik bij de foto's ging schrijven waar wat allemaal groeit dit jaar was ik er zelf verbaasd over hoeveel verschillende soorten groenten we dit jaar hebben. En die watermeloen...tja, dat is een uitprobeerseltje hoor. Zou wel heel leuk zijn als het zou lukken!

Tot slot voor de liefhebbers nog wat moestuin sfeerplaatjes!



30 opmerkingen:

  1. wat leuk. Ja eer van je werk, euh op je bord, is het allerleukste. Ben ook op hele kleine schaal groenten aan het verbouwen: in een gigagrote bloempot op het terras: tuinbonen (ook voor het eerst), aardappels en uien. Wil ook graag weer radijs zoals vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor zo'n kijkje in jullie tuin. Ik zou ook graag een moestuin willen maar dat gaat nu niet. We weten niet hoe lang we hier kunnen blijven wonen dus heb ik wat groenten in grote potten. Vanmorgen zag ik toevallig dat de radijsjes al groot genoeg zijn om te oogsten. Veel tuin-plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk zo'n overzicht van je (moes)tuin! en dat het een boel werk is, dat zie je zo...fijn om een lieve (tuin)man te hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er fraai uit. Succes!
    Groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk!!! het zien groeien van je eigen groente en fruit is zo bijzonder! Ik heb een klein stukje voortuin als mini moestuin ingericht. Ben er ook zo blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hé ja, wat leuk. Ik moestuinier op het dak! Er komt zelfs een kleine serre. Later meer hierover op de blog. Nu eerst dat boekje afwerken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig!!! Wij doen het in potten op een koertje, kan ook :)
    Krijgen wij veel commentaar op: het is hier al zo klein en dat zet je het nog vol potten...?
    JA!!! En dat vinden wij fijn, nem! :)

    Nog veel plezier en succes!
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat geweldig zeg! Zou ik ook heel graag willen, maar ik heb geen groene vingers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Smakelijke en mooie tuin ineen, gaaf!!
    Wij proberen het ook dit jaar, ik vind die combinatie ook zo leuk....
    Ik moest wel grinnike toen ik Merula's aardbeien zag liggen trouwens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk en lekker. Zo doen wij het ook een beetje. Er staat gewoon een maisstengel tussen de bloemen...
    Mijn watermeloen is helaas overleden, was al uit de kas en denk niet dat hij van dit vochtige weer hield.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige tuin! En wat een gezellige plantjes zo! En je kunt er dus ook nog eens lekker van eten! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superleuk!! Dat zou iedereen moeten doen ;)! Helaas is ons achtertuintje echt te klein (5x8) dus huur ik een leuk landje buiten de stad.. ook heerlijk! Veel plezier weer met al je groentetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om te zien dat het inderdaad ook 'gewoon' in de achtertuin kan en ja, zeker zo leuk als een keurige siertuin! lekker genieten van je eigen oogst, smakelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mensen, wat een hoop verschillende gewassen. Ziet er goed uit, dat wordt weer smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niets zo heerlijk als groenten en fruit uit eigen tuin! Wat ligt het er allemaal mooi bij :-) Ik hoop dat het weer een seizoen wordt om van te smullen. Hier ook veel uit 'eigen' tuin, nou ja, de tuin van mijn vader (lees een half weiland)... Ik help daar wel een paar uurtjes in de week mee, want het is enorm veel werk om alles bij te houden! Maar fijn om lekker buiten bezig te zijn, dat vind jouw Hans waarschijnlijk ook, haha. Veel succes met de oogst. xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een heel mooie moestuin! En met heel veel verschillende groenten! Het ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige tuin zeg! Heerlijk (in alle opzichten).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha leuk en je hebt een lekker grote tuin! Succes met de oogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ziet het er prachtig uit ! Wij hebben een mini moestuin in zinken teilen en bakken. Zo leuk om te zien hoe alles groeit ! En onze kleine man krijgt zo heel goed mee, dat groenten en fruit niet in de supermarkt groeit...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind dat ook het allermooist! Wij gaan over twee maanden alweer verhuizen dus niets in de tuin, maar wel overal potten :-). Wel ideaal dat je het kunt uitbesteden trouwens haha

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk het zo te zien.....weer iemand met passie en groenten.mnmm

    BeantwoordenVerwijderen
  22. dit ziet er leuk uit en hoe bijzonder is het om vanuit zo'n klein zaadje de eerste kiemblaadjes te ontdekken en dat het dan groeien gaat, en wat een goed idee om het in je achtertuin zo tussen alle andere beplanting te laten groeien.

    groetjes irma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ohhh wat ziet dat er leuk uit en dan straks van die heerlijk smakelijke groentes en fruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waw zo leuk seg! En ik ben fan van het hondje :d

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie tuin! Leuke hond! Ik heb ook 2 van die bakken vol met groenten nu, begint al aardig wat te groeien. Alleen de rupsen hebben mijn sla opgegeten, dat is minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wow wat veel verschillende dingen! Ik ben ook erg benieuwd naar de watermeloen hoor. Zouden we wel genoeg zon krijgen? Maar trouwens het ding heet WATER meloen, dat hebben we genoeg gehad hè afgelopen dagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zooo leuk om dit te delen en een beeld te krijgen hoe jullie het daar aanpakken. Supertof dus!!! Ik hoop dat de watermeloen lukt, zou de max zijn. Best heel gezellig zo en vanuit je tuinstoel kan je al lekkerbekken over wat er nog allemaal op jullie bord zal komen :-) Prachtige sfeerfoto's trouwens! x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wauw, jullie gaan echt kunnen smullen! Misschien mini-watermeloentjes? :) De vork vind ik supertof!

    BeantwoordenVerwijderen