1 mei 2014

Griekse zandkoekjes met nootjes


Precies een jaar en een dag geleden, op de stiekem toch wel bijzondere dag van de troonswisseling, bakte ik koekjes met oranje vulling voor Amalia (klik). Dit jaar werden er op 30 april geen koekjes gebakken, want voor het eerst in mijn leven is 30 april een gewone werkdag.

Voor mijn verjaardag kreeg ik hele leuke koekjesstempels van de Hema. Ik bakte al eerder met koekjesstempels (hier en hier), maar ging voor deze Hema stempels op zoek naar een ander recept. In het boek 'Koekje van ander deeg'  (overigens een heel leuk boekje met koekjes recepten uit verschillende culturen) vond ik een recept voor deze Griekse koekjes. Hierin wordt geen bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruikt, dat is voor zover ik weet echt de enige manier om de stempel die je in de koekjes drukt niet te laten vervagen na het bakken. In deze koekjes wordt relatief weinig suiker gebruikt. Dus niet al te zoete koekjes, maar wel lekker.


Aan de slag! Je hebt nodig:

225 gram zachte roomboter
2 handjes noten (welke je wilt, ik gebruikte walnoten)
2 eieren
100 gram basterdsuiker
400 gram bloem
1 zakje vanillesuiker

Rooster de noten in de koekenpan (zonder boter). Na het roosteren hak je ze in kleine stukjes. Kneed vervolgens de boter, 1 handje noten, 1 ei, de basterdsuiker, bloem en het zakje vanillesuiker door elkaar. Verpak het deeg in plastic folie en laat een half uurtje in de koelkast rusten.

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Haal het koekdeeg uit de koelkast en vorm er een rol van met de diameter van de gewenste koekjesgrootte. Snijd de koekjes in plakken van een kleine centimeter.


Kluts het tweede ei in een schaaltje. In een ander schaaltje doe je de gehakte noten die je nog over hebt. Rol de zijkant van de koekjes eerst door het geklutste ei en vervolgens door de gehakte noten. Druk een beetje aan en leg het koekje op de bakplaat (die je hebt bekleedt met bakpapier). Druk de koekjesstempel stevig in het deeg.

De koekjes moeten ongeveer 15-20 minuten bakken. Afhankelijk van de dikte van je koekjes.

Veel bakfun!

Bron recept: Koekje van ander deeg - blz. 51
ISBN: 978-90-78278-02-3

10 opmerkingen:

  1. Oh daar zeg je zowat...ook voor mij de eerste keer dat er geen koninginnedag was op 30 april, vond het zaterdag ook maar vreemd...koningsdag...maar ook wij moeten met de tijd mee ;) hihihi. Ik weet nog goed dat ik vroeger naar de televisie keek en dat de hele familie op de trappen stond van paleis soestdijk als ik het goed heb. Machtig mooi vond ik dat, tegenwoordig wordt er toch heel anders naar gekeken en is het voor jongeren vooral zoiets van waar zijn de beste feesten en voor ons liefhebbers van rommelen...hup naar de vrijmarkt...dit jaar ging ik samen met dochterlief die nu het huis uit is, dus quality time :). Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te weten want ik heb ook die stempel van de hema en er was na het bakken niets meer te zien van de stempel tot grote teleurstelling van mijn dochters. Ik zal jouw recept eens gebruiken. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt weer heerlijk! Als er hier weer meel is, ga ik ze bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmmm, lekker en wat een leuke stempel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmmmmmm... en wat een leuke foto's!
    Fijn weekend!
    Groetjes,
    Liza
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O man, ik krijg altijd zo'n trek van jouw foto's! Enne, je moet zeker naar Fiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die ga ik ook eens proberen, heb idd ook het probleem met de stempel dat ze vervagen tijdens het bakken!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb een Duits recept voor koekjes waarbij het stempel ook nog te zien is na het bakken. Het recept weet ik zo even niet uit mijn hoofd maar er gaat ook marsepein in.
    Groet,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoeveel koekjes heb je met dit recept? Ik plan een grote batch!

    BeantwoordenVerwijderen