31 mei 2014

Eet eens een koolrabi

Van een moestuinkennis kregen wij begin maart een koolrabiplantje. Een stoer klein plantje die in maart zo'n beetje in zijn eentje in de moestuin stond te pronken. We hadden geen idee wat het was en hoe zo'n koolrabi er uiteindelijk uit zou gaan zien. Maar al groeiend begon het plantje toch op een gegeven moment iets bekends te krijgen. Zo van, 'die zie ik wel eens op de markt, maar geen idee wat we daarvan kunnen maken'.

Vorige week is de koolrabi 'geoogst'. Eigenlijk hadden we 'm nog wel wat groter willen laten groeien. Maar in de supermarkt zag ik koolrabi's die veel kleiner waren én op de bladeren had zich inmiddels een hele (prachtig!) groene rupsenfamilie gevestigd. Om vooral te zorgen dat die rupsen niet over zouden stappen naar de sla ging de koolrabi eraan (en werden de rupsen naar een veldje in de buurt gebracht). 



Zoekend op internet naar een recept was ik verrast over wat er allemaal te maken is met koolrabi. En de smaak is lekker fris. Ik maakte er een ovenschotel van met dunne plakjes (rauwe) aardappel, tomaat, feta, geitenkaas, kookroom en natuurlijk de koolrabi. Lekker zo'n koolrabi ovenschotel! 

Dus voortaan zal ik af en toe toch eens een koolrabi meenemen op de markt. Iemand nog meer receptentips voor deze (in ieder geval door mij) vergeten groente?


23 opmerkingen:

  1. Ook eens de koolrabipuree proberen....mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel eenvoudig soepje ( 1 koolrabi - 1 grote ajuin - groentenbouillon - een geutje room) wordt hier elke week klaargemaakt. En probeer een rauw... Zoals je rauwe worteltjes eet bij het aperitieven! Mijn kids nemen rauwe koolrabi mee naar school om op te eten tijdens de speeltijd! Koolrabi ligt bij ons elke week in de winkelkar en groeit nu ook volop in de moestuin ;-)
    Groetjes en alvast veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij aten het vroeger regelmatig in een salade. Ik zal eens vragen aan mijn moeder hoe je die ook al weer maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of gewoon stoven en serveren met 'n melksausje... Heel klassiek maar wel lekker !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi ik vind het ook zo'n mooi ding dus ik kocht er een en deed hem rauw in de salade voor die middag. Maar toen eh.... rook het niet zo lekker meer toen ik mijn bakje open deed. Sorry collega's....;-) maar smaakt dus wel lekker, rauw! Dankje voor je recept, ik ga hem nog een kans geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doe ik het ook. Schillen, in reepjes snijden en als snack meenemen naar het werk.

      Verwijderen
  6. Heerlijk in soepen!! Je moet ze niet te groot willen laten worden, omdat ze dan aan smaak gaan inboeten.
    Ze zijn heel makkelijk te zaaien, wij hebben er straks 20 te oogsten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Koken en serveren met een beetje boter, suiker en kaneel. Mmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooh, ik nam ze vandaag ook mee van de supermarkt, vind ze zo heerlijk! Je kunt ze ook goed blancheren en invriezen, mocht de oogst te groot worden ;-) eerst in schijven snijden, dan schillen en in blokjes snijden.
    Wij koken de koolrabi meestal even in een klein laagje water en met een boter/melk sausje is het smullen!
    Smakelijk, geniet van de nieuwe ontdekking ;-)
    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik had in maart rode kool en spitskool geplant ze deden het super goed tot vorige week, toen kwam rupsje nooit genoeg als op gevreten .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor dit recept, dat klinkt zowaar lekker!
    Wij hebben een groente abonnement met biologische groente, dus daar zit regelmatig een groente waarvan ik me afvraag wat ik daar nou weer mee moet maken. En ik vergeet steeds om aan te geven welke groente ik niet geleverd wil krijgen.
    Laatst zat er een koolrabi in het pakket die uiteindelijk in de groentesoep beland is. Dat smaakte ook prima trouwens (dwz ik proefde het niet terug ;-)) maar jouw recept klinkt wel veel lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ze echt nog nooit gegeten *schaam* . Maar nu ga ik het zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt wel lekker, ga ik ook eens proberen!
    Tot nu toe vulde ik deze (ik zocht hiervoor wel de kleinere exemplaren uit) steeds met één of andere gehaktbereiding.
    Mijn favoriete gehaktvulling is deze: 1/3 runds-, 1/3 kip-, 1/3 varkensgehakt, broodkruim, eitje, beetje room, mosterd, gesnipperd sjalotje, gehakte tuinkruiden en geraspte Parmezaanse kaas (ook lekker voor "spaghetti 'n meatball's")

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij eten deze groente regelmatig. We wonen In het oosten van het land en in Duitsland is deze groente volop te koop. Heerlijk met een mosterdroomsaus, maar ook in een groenteschotel met gehakt, champignons en doperwten en verse tuinkruiden.
    JennekedL.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klinkt heerlijk!
    Ik heb deze groente ook nog nooit gebruikt in de keuken maar daar denk ik nu wel anders over :-)
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk! Ik heb er ook eentje in de tuin. Hij lijkt al best groot, maar ik dacht: ik moet eens vergelijken hoe de koolrabi's er in de supermarkt uitzien. Die ovenschotel klinkt heerlijk, weet je toevallig nog op welke site je dit recept hebt gezien? En anders vraag ik het aan Google :-) Leuk, mijn eerste oogst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb hem ook nog nooit gebruikt, ik sta nu wel te trappelen om ook te zaaien, maar ik heb mezelf voorgenomen eerst maar met een paar groenten te gaan beginnen en dan volhouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hij ziet er heel mooi uit. Ook maar eens proberen (volgend jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij eten vroeger altijd gekookte rapen met stroop...

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  19. MMM Die hebben wij hier ook staan sinds een jaar of 2. Puree, overschotel met aardappelen en gehakt en witte saus met de koolrabi, of ik hele fijne reepjes onder een fris slaatje. Lekkerrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  20. tja das inderdaad zo'n groente waarvan ik ook niet zo goed weet wat je daar nou mee moet doen idd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Alleen al voor de presentatie zou ik het opeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh nooit gegeten deze groente. Misschien dan toch maar eens meenemen uit de supermarkt of bij de turk ;). Klinkt in ieder geval heerlijk jouw bereiding!

    BeantwoordenVerwijderen