23 mei 2014

De koeken uit het Openlucht museum


Een paar weken geleden gingen wij op 'een-zomaar-vrijdag' naar het Openlucht museum in Arnhem. Het was zeker meer dan 20 jaar geleden dat wij daar waren. Het museum overtrof mijn verwachtingen, wat leuk om daar een dag door te brengen! Je wandelt door de geschiedenis van Nederland, kijkt in de huizen hoe men toen woonde en het jeugdsentiment vliegt om je oren! Ook een kaasfabriek, weverij, postkantoor en een heuse winkelstraat ontbreken niet.

Deze pagina van het Openlucht museum laat een mooi overzicht zien van alle museale gebouwen waar je binnen kan kijken, rondlopen en de tijd van weleer op kan snuiven. Het park zelf is ook prachtig om rond te wandelen en ook in de winter open.


In het centrum van het museum is een bakkerswinkeltje. Daar kochten wij grote ronde koeken die we niet kenden: Friese dumkes. Aan de bakkersmevrouw vroeg ik wat de ingrediënten van deze heerlijke koeken waren en thuis vond ik (natuurlijk!) bij Rudolph's Bakery een heel goed recept.

Net als in het Openlucht museum maakte ik ronde koeken van ongeveer een halve centimeter dik (dus dunner dan de versie van Rudolph). En ik voegde iets meer anijszaad toe. Inmiddels zijn ze hier al twee keer uit de oven gekomen, ze zijn heerlijk!  O ja, de oven moet op 160 graden (of 145 graden bij hete lucht). Dat is Rudolph vergeten bij het recept te zetten ;)


23 opmerkingen:

  1. Ooo die zien er lekker uit ! Smakelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat n leuk (en lekker!) idee om die koeken 'na te bakken'! wij gingen vroeger ook vaak naar het openluchtmuseum, de laatste keer in de winter toen er een klein ijsbaantje lag, ik zie de kinderen nog rondjes schaatsen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar echte fryske dûmkes zijn niet rond, maar rechthoekig, ter grootte van een duim! Zelf gebruik ik het recept van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fryske_d%C3%BAmkes
    Ze zijn heerlijk inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zien er lekker uit ! (en wat een mooi lintje rond de koekjes !)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat ze je eigen openlucht koeken kan maken ;)!
    Ik vind het ook altijd fijn om daar rond te scharrelen; wij wonen er niet zo ver vandaan en hebben een museum jaarkaart, dus dan kom je er wat vaker en het verveeld toch nooit. Fijn weekend, liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hmmm dat ziet er lekker uit!
    Wij zijn ook van plan om binnenkort een keertje naar het openlucht museum te gaan. Nu we jou foto's hebben gezien kunnen we bijna niet meer wachten!

    Een fijn weekend
    en lieve groetjes van ons 2'tjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, die gaat op m'n lijstje van places-to-vist-this-summer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt goed-het recept van de koeken. En wij hier zijn ook dol op het Openlucht museum. Wij gaan er elk jaar heen en vorig jaar vierden wij daar ons 25 jarig Huwelijk. Met z'n allen een picknick etc. TOP was het. Een mooi weekend wens ik je toe-xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik ben dol op fryske dúmkes en wat grappig dat ze die daar verkochten.
    Gebruik trouwens vaak anijszaad als extra ingrediënt bij koekjes, zo lekker...
    En dat museum lijkt me ook een bezoekje waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben je de laatste tijd toch heerlijk aan het bakken, Janina! Ik ga binnenkort zeker weer eens een van je recepten uitproberen... Mmmm! Heel fijn weekend gewenst, liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja mooi museum he, en je kan er ook nog met een oude tram..... Eet smakelijk trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ziet er zo lekker uit... van bakken is hier nog niets in huis gekomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben ooit als kind in het openluchtmuseum geweest ... dit blogje en je foto's op Instagram doen het heel erg kriebelen om er nog eens naartoe te gaan ... misschien voor ons volgende afspraakje? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mmmmmmmmmmmm! En weer zo mooi gefotografeerd.
    Fijne week!
    X
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  15. the cookies look amazing, we have to look for that place

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig plek is het Openluchtmuseum!! We zijn er vorig jaar voor het eerst(!) geweest en erg genoten :-) Super mooie foto van de koekjes <3

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh leuk, daar wil ik ook nog wel eens heen als de kinderen iets groter zijn. De Fryske Dumkes zijn hier in de winkel trouwens ovaal (maar vast niet zo lekker als versgebakken)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha! Als Fries kan ik alleen maar beamen dat ze heerlijk zijn :P
    Prachtige foto's weer trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen