13 maart 2014

Van lievelingsspijkerbroek naar...


Sommige lievelingsspijkerbroeken zitten zo lekker dat je er maar moeilijk afscheid van kan nemen. Maar toch komt ooit het moment daar als de gaten (zelfs na reparatie) écht niet meer kunnen. En natuurlijk komt er dan ook wel weer een andere misschien wel bijna lievelingsspijkerbroek. Al moet ik (ik weet niet hoe dat bij jullie is) daar soms wel even naar zoeken hoor!

De kaart kreeg ik van Kristel, samen met een groot hart van vilt


De gedragen spijkerbroeken zijn door het leven wat ze achter de rug hebben lekker zacht en de stof mooi doorleeft. En nu ik tegenwoordig weet hoe het gesteld is met de milieuaspecten voor de productie van een spijkerbroek  én omdat mijn geweten spreekt over de arbeidsomstandigheden waaronder mijn broek misschien wel gemaakt is vind ik het eigenlijk 'not done' om de broek na jaren dragen weg te gooien.



Deze broek is in ieder geval aan zijn tweede leven begonnen als tas. Behalve de hengsels (gemaakt van een staal leer gekregen in een meubelzaak) en de voering aan de binnenkant, is alleen maar de spijkerbroek gebruikt. De zak aan de buitenkant is een 'kontzak' van de spijkerbroek, het vak aan de binnenkant van de tas is de voering van de zak aan de voorzijde van de spijkerbroek.


Zo, weer een tas rijker....niet dat ik die nodig had hoor, maar ik wordt er wel blij van. Blij van de tas die geworden is zoals ik in gedachten had en blij van het idee dat ik weer eens iets gemaakt heb met wat ik anders weg zou gooien.

24 opmerkingen:

  1. Ja leuk! Daar kun je echt blij van worden he, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, ik zou zelfs durven denken dat dit jouw lievelingstas zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel tof! Ik heb hier ook een paar broeken bewaard voor zo'n project. Het zou inderdaad zonde zijn om 'versleten' jeans zomaar weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk gedaan! Ik ga a.s. zaterdag een workshop geven "spijkerbroekentasje pimpen" om kinderen bewust te maken wat je met je oude kleding allemaal voor leuks kunt doen. Ben nu druk met 30 tasjes naaien ... heb er al 19.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo leuk... heb er alleen geen idee van hoe eraan te beginnen.
    Meestal draag ik leuke broeken ook tot ze tot op de draad versleten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hihihi wat een leuk verhaal en wat een goed idee en wij dames hebben nooooooit genoeg tassen toch ;-)
    hij is erg leuk geworden en hij staat vast heel mooi bij je nieuwe lievelingsbroek.
    iormaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt heel erg leuk!! Ik zou bijna op zoek gaan in de kast naar een broek, die nodig afgekeurd moet gaan worden... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee, zo hoef je geen afscheid te nemen van die favo broek...! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg stoer! Echt gaaf! Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi! Ik had van deze shoppers, zo handig voor een boodschapje. Of mee te nemen naar het bos.
    Wanneer ga je nou es wat verkopen? :)
    Ennuh....gefeliciteerd met je verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig !! Ik gooi ook niets weg hoor. Er ligt boven een jeans van manlief, echt een hele gave maar ja hij is echt versleten. Die ligt daar ook om tas te worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi geworden. Echt een stoere en zo te zien zeer handige tas. Bedankt voor de inspiratie.
    Fijne weekend!
    Groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, nu lees ik over je tas! In het echt zag hij er geweldig uit, helemaal uitgedost met die bloemenbroche erop! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is mooi! En tassen heb je nooit genoeg! (ik tenminste niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. o wat fijn dat favoriete broek nog een tweede leven krijgt! Super leuke tas zo! Ik durf niet zo goed op het linkje te klikken....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk idee Janina!
    Ik was net ook bezig met het hergebruiken van oude jeans...niet eens mijn favo jeans :) ik vind het ook altijd zonde om die stoere stevige stof weg te doen.
    Nog proficiat met je verjaardag! Ik wens je een leuke dag! (of hoop dat je een leuke dag hebt gehad!) daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi gedaan! En, tassen heb je nooit teveel, toch?
    xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal super toch die tas die je maakte! Ik probeerde al eergisteren een berichtje achter te laten. Maar die was na het drukken op de knop foetsie...verdwenen :(. Maar als het goed is heb je wel nog verlate verjaardagswensen van mij gekregen ;). Dikke knuffels

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Erg leuk! Ik krijg het nog steeds niet helemaal onder de knie dat werken met stoffen. Maar de aanhouder wint!
    liefs
    Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lekker he? Dat je hier zo blij van kan worden! Hier worden de spijkerbroeken ook bewaard, er is al eens een tas van gemaakt voor een nichtje en er ligt een lunchbox van spijkerbroekstof in wording te wachten tot die weer aan de beurt is. Maar die van jou is zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En zo kan je die lievelingsbroek lekker bijhouden! :-) Ik vind die grote jeansboord aan de binnenkant heel erg leuk detail! Mooi Mooi Mooi!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel creatief gedaan! En wauw wat een leuke blog dit!

    BeantwoordenVerwijderen