28 maart 2014

Over Govert en haverrepen


Govert uit België ging op missie en woont nu in Nederland. Geen idee waar ik het over heb? Dan moet je hier even lezen bij Trui. Tot mijn grote verrassing stond op mijn verjaardag de postbode voor de deur en uit een prachtig versierde verjaardagsdoos kwam Govert tevoorschijn. Een prachtig gehaakt geitje! Lief Trui, dank je wel voor dit leuke cadeau! Govert heeft de lange reis heel goed doorstaan :)


Govert schijnt nogal een hongerig geitje te zijn, dus kon hij gelijk meegenieten van de gezonde haverrepen die ik maakte. Via dit berichtje van Kristel belandde ik bij het recept voor gezonde haverrepen van blog uit Pauline's keuken. Bij recepten op blogs lees ik altijd even de reacties onder het recept en bij het haverrepen recept van Pauline is dit echt de moeite waard. Heel veel varianten op de haverreep werden genoemd. En deze lezende kwam ik tot mijn eigen variant, met als uitgangspunt om ingrediënten te gebruiken die ik toch al in huis had (lees: gewoon geen zin om boodschappen te gaan doen).


Wat heb je nodig?

  • 130 gram gedroogde dadels
  • 20 gram gedroogde vijgen
  • 50 gram studentenhaver (notenmix met rozijnen zonder zout)
  • 1 ei
  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad (Zonnatura)
  • 1 eetlepel kaneel
  • 150 gram havermout
  • 8 eetlepels amandelmelk

Aan de slag!
Maal de dadels, vijgen en het ei in blender of keukenmachine. Roer er vervolgens met de hand de studentenhaver, lijnzaad, kaneel, havermout en de amandelmelk door. Bekleed een klein ovenschaaltje met bakpapier en stort hier het beslag in wat je heel goed overal moet aandrukken! Ik bakte de repen 28 minuten op 180 graden (hete lucht). De baktijd is afhankelijk van de dikte van de repen, dus misschien moeten ze bij jou iets korter of langer bakken.

Dit weekend ga ik ze nog een keer maken, ik denk aan een variant met cacao. Ben benieuwd hoe die smaken, ik laat het weten!

Eet smakelijk en een heel fijn weekend!

16 opmerkingen:

  1. Hoi Janina, bedankt voor je berichtje op mijn blog. Gezond snoepen is extra lekker, maar ook ik ga nog regelmatig de fout in met suiker (en vet). Deze lijken mij ook heerlijk!! Ik heb je gisteren gemaild, maar weet niet niet of ik het juiste mailadres heb gebruikt... Mail je mij eventjes op info@eendotjewat.nl? Dank een en heel fijn weekend!! Xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Ik maak al een half jaar mijn eigen gezonde mueslirepen, ik wil niets anders mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat is Govert leuk!!!! En die repen zien er ook heerlijk uit! Fijn zonnig weekend! Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schatje. En die repen zien er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Govert is goed terecht gekomen zo tussen de haverkoekjes :-)!
    Fijn weekend, groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een heerlijke repen die ga ik ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattig geitje en de repen zien er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh wat komt dit goed van pas die repen(mooie Govert leerde ik al bij Trui kennen op haar blog...soooo cute♥)!Als je geen tarwe en geraf.suikers mag hebben,ik ga ze dit weekend ook eens maken...thanxx


    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en Govert houd van bloemen! Ik denk dat ik het recept wel eens ga proberen. Ben wel benieuwd hoe het smaakt. Over het algemeen zit in zo'n recept toch altijd wel suiker en boter enzo!
    Ik mail je nog over de koffie en taart ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd nog met je verjaardag! Het blog van Pauline heb ik toevallig deze week ontdekt, heerlijk! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een verrassing, Govert voor je verjaardag!!
    Fijn weekend, groetjes Lies van Theemuts

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoeveel repen heeft hij al opgegeten ondertussen? :-) Klinkt wel héél lekker, misschien waag ik me deze keer toch ook eens aan een receptje :-) Liefs! x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Na gister mijn eerste (en laatste!!) mueslireep te hebben gegeten sla ik dit recept even over, maar het geitje is te lief, heerlik zo'n verassing!

    BeantwoordenVerwijderen