3 maart 2014

Een beetje verstandig...




Eind januari maakte ik een bananenspelt brood en hierop reageerde Marianne met de vraag of ik al eens dadelcake had gemaakt. Ehh...nee dus! Ze verwees me naar dit recept van Kiwi&zo die het recept van Irma op Instagram kreeg via blog Puur Suzanne.

Ik las de recepten, de reacties en hoe iedereen zijn eigen draai aan het recept had gegeven. En uiteindelijk maakte ik het recept op verschillende manieren, maar de beste manier bleek toch gewoon het recept van Kiwi&zo te volgen. Met natuurlijk nog een beetje mijn eigen draai eraan natuurlijk ;)


  • In plaats van de amandelen gebruik ik 'gewoon' walnoten, de honing vervang ik door agavesiroop en wat betreft de cacao gebruik ik een eetlepel meer. 
  • Het beslag doe ik in een gewone doorsnee maat cakevorm, die je wel goed moet invetten én bestuiven met bloem. Anders komt de cake er echt niet heel uit! 
  • Wat betreft de eieren, ik probeerde twee variaties. De eieren in zijn geheel door het meel roeren vond ik geen succes, de cake werd wel erg compact. Mij bevalt het het beste om de eiwitten apart mooi luchtig te kloppen en als laatste door de rest van het beslag (met de hand!) te spatelen. 
  • Bij mij is de cake perfect gaar op 170 graden (hete lucht stand), 35 minuten. 
  • En net als hier het ik de ingrediënten gemalen in de blender in plaats van een keukenmachine. 
De cake kan heel goed (al in plakjes gesneden) ingevroren worden. De plakjes zijn in een kwartiertje wel ontdooid. En ook lekker: een plakje (of 2 ;) opwarmen in de magnetron, dan lijkt het wel heel veel op een heerlijke warme brownie!

*****

En voor iedereen die denkt dat ik nooit meer iets met suiker eet...
dat is niet het geval. Maar ik doe mijn best, alleen het lukt lang niet iedere dag. Afgelopen weekend at ik een warme en lekkere zelfgebakken appel/peren taart. Tijdens een dagje naar Amsterdam koos ik bij 'de drie Graefjes' (aanrader!) voor een megagroot stuk heerlijke red velvet taart.

Maar dat is niet erg, alle beetjes helpen. Ik geniet extra van de taart en versgebakken koekjes mét suiker. Al vind ik het stiekem wel belangrijk dat ze 'met iets van liefde' gebakken -of speciaal voor mij gekocht- zijn (kant en klare koekjes eet ik ik bijna nooit meer).  Dit wissel ik af met lekkers zonder suiker. Voor mij een goede match. 

En ach, misschien zou het perfect zijn als ik alleen nog maar koekjes en taart zonder suiker zou eten. Stiekem benijd ik de mensen die dat kunnen volbrengen! Maar het hoeft niet, perfect zijn op dit vlak. Voor mij is het prima zo en eet ik inmiddels minder zoetigheid dan ooit én geniet er meer van dan ooit!

Fijne week!

12 opmerkingen:

  1. heb tot grote schaamte toch nog nooit suiker-loos taart of cake iets gemaakt, hoewel je echt al zooo veel tips hebt gegeven.... Ik ga het echt snel doen en dan hoop ik zo ook de juiste balans te vinden net als jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er weer heerlijk uit!! Mooie foto ook. En ik ga nu even naar beneden om iets lekkers te pakken ;) Wel uit de supermarkt, Keukenprins hier doet wat aan de lijn, dus zal ik toch zelf een keer aan het bakken moeten slaan. Maar misschien dat dit recept hem over kan halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is toch prima als je het afwisselt. Beter af en toe suikerloos dan helemaal niet, lijkt me. Iedere keer als ik een recept van je zie denk ik: dat wil ik ook eens proberen, maar het is er nog niet van gekomen! Ik ben vooral erg benieuwd hoe het smaakt zo helemaal zonder suiker. Dus toch maar gauw eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, dankjewel weer voor een nieuw recept!
    Ik wissel het ook af, het moet wel leuk blijven anders hou ik het echt niet vol...
    Maar hè, alle gezonde beetjes zijn meegenomen, toch? Goed bezig!
    Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de tip, naast verstandig lijkt me het vooral erg lekker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. klinkt lekker, ik ga het recept bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hmmm lekker!
    Ik probeer ook zo min mogelijk suiker te eten [of bewerkt voedsel] maar het is geen heilig moeten en 'ik ga vast dood als ik iets van suiker eet'. Genieten met mate, zoals onze oma's al zeiden ;). Het is fijn dat we steeds meer alternatieven leren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmm! ziet er lekker uit! Ook al ben ik volgens mij verslaafd aan dingen met suiker misschien wordt het tijd om het andere eens te proberen.
    Fijne week,
    groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooooh, superveel trek krijg ik hiervan ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als hij net zo smaakt als hij eruit ziet zit het wel goed en je bent goed bezig,
    IrmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MMMMM, ziet er suiker lekker uit en suikerloos nog wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be . Adding your blog to
    our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen