26 februari 2014

Beter dan een Mars...en ook nog lekker!


Ook al probeer ik - in ieder geval door de week - gezond te eten, ik houd gewoon heel erg van zoete tussendoortjes. En bij mijn kopje koffie 's avonds rond 20.00 uur hoort iets lekkers, dat is echt 'mijn' momentje na een drukke dag. De laatste tijd nam ik meestal een mini Nuts of Marsje, ja ook door de week. Lekker, maar 'dat kan gezonder' zei een stemmetje in mijn hoofd.



Dus zocht ik op internet naar een recept waarin lekker, zoet, chocola én zo gezond mogelijk samen gaan. Iets wat mij eigenlijk onmogelijk leek. En zo kwam ik terecht bij de Groene meisjes  en las daar een brownie recept van Solveig uit Noorwegen. Zonder er al te veel van verwachten en zonder dat ik alle ingrediënten in huis had maakte ik deze 'raw gluten free brownies' afgelopen zondag.

En ik werd aangenaam verrast! Dit is heerlijk, de Nutsen en Marsen vallen hierbij eigenlijk in het niet. En heel makkelijk te maken met maar een paar ingrediënten. 



Mocht je het ook willen maken, misschien heb je hier dan nog iets aan:
  • Cashewnoten had ik niet in huis, ik gebruikte een notenmix zonder zout (Lidl).
  • I.p.v. het vermalen van kokos tot een soort van boter heb 'coconut cooking cream' van het merk Royal Green gebruikt (te koop bij De Tuinen). 
  • Dadels koop ik bij de Jumbo, gewoon met pit. Het ontpitten gaat heel eenvoudig door ze met een schone schaar open te knippen. 
  • Leg onderin het schaaltje waarin je je beslag doet een bakvrij papier, dan gaan ze ook makkelijk uit de schaal na het bevriezen.
  • Ik heb geen keukenmachine, maar heb laatste ontdekt dat onze blender ook noten en dadels kan malen (een 'hoera' momentje :). Al moet je 'm dan soms even stil zetten en alles met een lepel omroeren om 'm een beetje te 'helpen'. 
  • Deze brownies bewaar je in de diepvries. Je hoeft ze maar een kwartiertje voor gebruik eruit te halen. Het witte laagje wat je op de foto's ziet komt dus ook doordat ze uit de diepvries komen.
Eet smakelijk!

16 opmerkingen:

  1. mmmmmm....ziet er heerlijk uit! Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik onthouden! Bedankt voor de tips en de link naar het recept.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik bakte ook koekjes deze week gevuld met dadels en noten mmmmmmm. Ik bak ook mijn eigen mueslikoeken, geitenwollensok die ik ben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. klinkt best goed haha, smaakt het niet enorm naar cocos? (daar hou ik niet van namelijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm... Ga ik zeker proberen! Dank voor de inspiratie :-)
    Xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooo wat gaat er deze zomer veel lekkers van jouw blog uitgeprobeerd worden ;-) Heb je ons kerstkaartje eigenlijk ontvangen? (Sorry, je weet dat ik niet echt online meeben, he!) * Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er weer heerlijk uit.
    Groetjes,
    Liza
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aawww...dat beeldje ook! Superschattig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk hé! Hier bij ons thuis zijn ze er ook zot van!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat klinkt goed en ziet er ook nog lekker uit! Recept ga ik zeker uitproberen:)
    lieve groet,
    Letty

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is het proberen waard, lijkt me heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen