6 november 2013

Buy nothing new #4 * lappendeken


Eigenlijk vond ik 'm te kort, de 'Buy nothing new maand' uitdaging. Een maand niets kopen leek af en toe een makkie te zijn, maar er waren ook 'moeilijke' momenten. Ik 'zondigde' een heel klein beetje. Ik kocht lekkere dikke pantoffelsokken voor koude voetjes en gutsmesjes bij Readkapke voor het maken van stempels. En eerlijk is eerlijk..ik had een paar 'moeilijke' momenten, en wel bij mijn favoriete winkel, de Hema. De dikke gekleurde kaarsen en het kleine glazen stolpje voor een tientje....maar ik heb ze laten staan. Want echt, ik heb spullen genoeg!

Ook vond ik het lastig omdat ik in oktober zo graag nieuwe kleren koop. Fijn nieuwe kleren voor het donkere weer. Maar dat kon ik toch weer doen in november? Ik was zeker van plan dan die nieuwe zwarte broek voor mezelf te gaan kopen. Maar net in de eerste week van november, toen die nieuwe broek weer binnen mijn bereik lag borrelde er een idee op. Waarom wilde ik eigenlijk die zwarte broek? Ik heb er twee die heerlijk zitten, maar niet meer zwart zijn. Ze zijn vaalzwart en daar baal ik van! Maar verder zijn ze prima, geen gaten of scheuren en het model ligt nog steeds in de winkels. Dus op naar het Kruidvat waar ik 'black velvet' textielverf kocht. Mijn twee vaalzwarte broeken kleurde ik in de wasmachine naar gitzwart, heel goed gelukt! Dus een nieuwe zwarte broek heb ik niet meer nodig!
Het schoonmaken van de wasmachine na het verven was trouwens ook een uitdaging op zich...


De 'thuis gebeurt het' kaart is van VT wonen - de andere kaarten kreeg ik van Dina

Ook het zomerdekentje wat ik eerder maakte werd een beetje koud...maar een nieuwe kopen zat er afgelopen maand natuurlijk niet in. Al jarenlang verzamel ik 'second hand' lapjes, bij de kringloop en op rommelmarkten. Vaak zijn het lakens en gordijnen die al een leven achter de rug hebben. Ik knipte vierkantjes en naaide deze aan elkaar. Omdat ik een lekkere warme deken wilde maken ben ik in huis op zoek gegaan naar een warme vulling. Eigenlijk had ik een kapotte slaapzak op het oog, maar deze bleek nogal zwaar. Maar op zolder lag ook nog een eenpersoons dekbed die niet meer wordt gebruikt, een perfecte vulling voor deze winterdeken die aan de achterkant een lekker wollig wit fleecedekentje van de Zeeman kreeg (ja, nieuw gekocht...).

En omdat de Buy nothing new uitdaging zo goed bevallen is en heel leerzaam was (o wat klinkt dat verstandig, pfff) ga ik er nog even mee door. En als bonus heb ik me ook nog aangemeld voor de de 'recykleren editie 2013' van Boomie blogt.

Wordt vervolgd....

32 opmerkingen:

  1. ow, ik ben gek op deze lappendekentjes, heerlijk al die verschillende lapjes! kringlooplapjes zijn de mooiste hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wowww wat enorm mooi zeg daar wil ik wel onder liggen ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super, ik werk momenteel aan een gelijkaardig dekentje. het is supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige deken! Eén van de lapjes herken ik, die ligt ook in mijn kast ;-) Het klinkt heel simpel om te maken met een fleecedekentje erachter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat je keer op keer supermooie producten laat zien. Superinspiratie!
    Groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke blog, Janina! Inspirerend ben je weer. Wat goed om die broeken te verven. Maar ik zou wel tegen het gedoe opzien, zoals een wasmachine vol verfresten.. Dapper hoor, ben je! Ik ga ook zo'n dekentje maken, zit al heel lang in de planning! Vond deze week weer zulke mooie (kussensloop)stofjes bij de kringloop :)! Hopelijk vind ik snel even de tijd om erover te bloggen..
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet toch een was met zout nadraaien ofzo? Hier had ik dat probleem in elk geval helemaal niet, heb onlangs precies hetzelfde gedaan nl :)

    Super mooie deken! Die margrietjes, wauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een goed initiatief om wat beter op je aankopen te letten! Je deken is prachtig geworden, ik had de foto al op instagram te zien, maar hier is het resultaat nog beter te zien. Heel tof! Jouw deken heeft het laatste zetje gegeven waardoor ik nu eindelijk aan mijn eigen lappendeken ben begonnen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke deken! Laat de winteravonden maar komen, kopje thee erbij en klaar :D
    Al zal je het misschien, na het boenen van je wasmachine, al warm genoeg hebben... (thnx voor de waarschuwing, ik wilde het zelf ook eens uitproberen, maar had daár geen rekening mee gehouden)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goede oplossing met de broeken. Je plaid is overigens prachtig. Ik ben zelf ook met een plaid bezig (280 lapjes) en ik heb alles geknipt uit lapjes die al in huis waren. Ben er nu druk mee bezig en erg benieuwd hoe het wordt. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jaaaaaa, zo'n deken is echt top!
    Ga ook stofjes sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is dat deken prachtig zeg... Helemaal jaloers ;-)
    En bravo hoor, zo'n uitdaging om niets te kopen is heel wijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een nostalgisch deken! Allemaal lakenstofjes van vroeger bij mijn moeder! Even ben ik weer een klein meisje...
    en wel een stikjaloers klein meisje!
    Geniet van de warme avondjes onder die plaid!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, mooi geworden! Klinkt aanstekelijk, zo'n 'buy nothing new' periode. Mag je dan wel iets uit de Kringwinkel kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die deken is geweldig. Gefeliciteerd met je geslaagde uitdaging, ik vind het erg knap van je.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het klinkt bijna aanstekelijk ja! Geweldig mooi dekentje!! Heerlijk! Succes en hou ons op de hoogte!
    Liefs, Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi dekentje! Dat kleuren in de wasmachine doe ik hier ook weleens, maar dat probleem heb ik nog niet gehad. Ik draai nadien altijd een lege was op hoge temperatuur (of met enkel wat slechte handdoeken in). De eerste 'echte' was die ik dan nadien doe, is dan wel een donkere was, voor de zekerheid. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat een mooie deken is dat geworden! Leuk van al die oude lapjes/lakens/kussenslopen/tafelkleden. Mmm misschien ga ik hier ook eens aan beginnen, want tsja wat moet je anders met al die retro stofjes...een rok zie ik me daar niet snel van maken hihihi.
    Knuff ennuh bedankt voor je lieve mail nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ennuh knap van je hoor die verlengde buy nothing new maand! Ben by the way heel benieuwd naar je recykleer creaties to be.
      Ennuh goed van je met het verven van je broeken! Yeah you go girl!

      Verwijderen
  19. Erg inspirerend om je verhaal te lezen! Zo open en eerlijk schrijf je over de moeilijke momenten maar ook hoe je in je creatieve leven dingen oplost :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie lapjes deken. Sterkte met je actie.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie stofjes op uw lappendeken. Ik ben ook aan een bezig, maar ik zit nog in het stadium van lapjes verzamelen en knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh wauw zo'n deken is ook een goede oplossing voor al die kleine stofjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind t knap hoor...ben geen big spender, maar niks kopen pfieuw... bewust kopen, daar probeer ik mij wel aan te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. goed bezig, ik probeer het al jaren en met succes :-) ik vind je lapjes deken prachtig geworden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat van de wasmachine schoonmaken kan ik me voorstellen als je zwart hebt geverfd;)
    We zijn gewend om impulsaankopen te doen...dus ik denk dat je nu wel bewuster met aankopen omgaat...eerst even denkt, heb ik het eigenlijk wel nodig
    ..en zo wordt een zomerdekentje een winterdekentje, goed gedaan!
    groetjes,
    Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooi dekentje! Zomerse kleurtjes, maar ik kijk hard uit naar de winter! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat van die wasmachine had je beter nog iets kleiner kunnen typen haha, ik vond het net zo'n goed idee!!
    Ik koop sowieso geen decoratieve dingen nieuw, het is me te vluchtig en er is al zoveel in de wereld. Ik vind het dan wel weer bij de kringloop, kleren koop ik ook zelden nieuw dus mijn leven is één groot buy-nothing-new project haha.
    Jouw deken is prachtig, ik ga binnenkort ook een dekbed opofferen voor in de box, ook met lapjes heb ik nu besloten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik kom een paar stofjes tegen die ik ook nog ken van vroeger! Die deken is gewoon veel mooier dan eender welke deken in de winkel, doe jij maar lekker verder zo, het gaat je super goed af! En flink dat je die kaarsen hebt laten staan en je broeken hebt geverfd! Toffe madam! :-) x

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat goed van die zwarte broeken, opeens zie je andere mogelijkheden hè :-) en dat dekentje lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen