28 juni 2013

Doe de aardbeiensoes!



Ik kijk ieder woensdagavond naar 'Heel Holland bakt'
misschien een beetje 'mutserig' programma, maar ik geniet ervan
En hoewel ik best veel lekkers uit mijn oven tover...bij deze kandidaten voel ik me echt een amateurtje!
In een van de afleveringen werden aardbeiensoezen gebakken
het schijnt een klassieker te zijn...
maar ik had daar nou nog nooit van gehoord, ligt dat aan mij?

Maar het was wel zo dat deze soes ergens zich in mijn hoofd ging nestelen
toch misschien wel lekker
Maar dan natuurlijk wel mijn *eigen elke-dag-zaterdag* variant
geinspireerd op de soes van Heel Holland bakt en Rudolphs Bakery
met een ietsje lijnvriendelijkere vulling waarbij ik de mascarpone verving door kwark




Wat heb je nodig?
Soezenbeslag
200 ml water
100 gram boter
100 gram bloem
4 eieren

Vulling
3 blaadjes gelatine
250 gram volle kwark
2 dl. slagroom
suiker naar smaak
roze voedingskleurstof (kan je ook achterwege laten)'
Een paar aardbeien

Garnering
Aardbeien
Poedersuiker

Recept
Het soezenbeslag maakte ik met dit recept van Rudolphs Bakery (met dit recept maakte ik acht grote soezen).

Nu gaan we de vulling maken. Week eerst drie blaadjes witte gelatine in koud water, ongeveer 5 minuten. Klop 2 dl. slagroom stijf en voeg wat roze kleurstof toe (te koop bij Pipoos of in een winkel met kook-en bakspullen). Meng de kwark door de slagroom en voeg suiker naar smaak toe (dat kan dus net zo goed heel weinig als heel veel zijn :) Snij nog wat aardbeien in hele kleine stukjes en meng dit er ook doorheen.

Warm in de magnetron of in een pannetje ongeveer 4 eetlepels water op (niet koken) en roer hier de uitgeknepen blaadjes gelatine doorheen. Dit mengsel goed doorroeren en vervolgens door het kwark / slagroommengsel roeren. Alles echt goed doorroeren en dit mengsel op laten stijven in de koelkast, minimaal 2 uur.

Afwerking
Snij de afgekoelde soezen doormidden en verdeel het kwark / slagroom mengsel. Voeg in stukjes gesneden aardbeien toe en leg het bovenste soezenkapje er weer op. Nu nog even bestrooien met poedersuiker en heerlijk genieten maar!

39 opmerkingen:

  1. Hier nog een trouwe kijker! En ook ik kende de aardbeiensoes nog niet. Maar die van jou ziet er wel heel erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een aardbeiensoes... nee nog nooit van gehoord... Maar het lijkt me wel ontzettend lekker! Dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er wel heel erg lekker uit, zeker een keer uitproberen!!
    Tnx voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar het ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is echt een leuk programma! Leuke deelnemers ook :) (vooral de jongens) en die aardbeiensoes ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooo die soezen zien er akelig lekker uit! Ik weet niet of ik dat programma ga kijken...veeel verleidingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij ziet er geweldig uit en zal vast ook overheerlijk gesmaakt hebben!!!
    Superleuk programma, ik ben ook een trouwe fan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nav dat programma laatst bananensoezen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb het programma nog niet echt gezien...maar wat ik zag vind ik echt niet mutserig hoor:)) Van een aardbeiensoes heb ik ook nog nooit gehoord; die hierboven ziet er super heeerlijk uit!!!
    Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yum yum!! Ik kijk er ook naar! Behalve afgelopen woensdag! Het ziet er heerlijk uit en deze variant ga ik ook eens proberen!! Thanks!!

    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoor meer enthousiaste verhalen over dat programma en vergeet steeds te kijken....
    Maar ze zien er heerlijk uit, Ja-Ni-Na!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Owwww hier heb ik zin in!!! Lekker lekker! Een mooi weekend alvast! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kijk die programma ook. Helemaal niet mutserig:) alleen die vrouw doet het niet zo leuk vindt ik. Ik raak er ook door geinspireerd! Na het kijken wil ik dan gelijk bakken. Lekker die Soes en ik kende hem ook niet als klassieker trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier nog een muts hoor die naar HHB kijkt.
    Ook de deelnemers hadden niet allemaal een idee bij een aardbeien soes.
    Wat leuk dat jij 'm geprobeerd hebt.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb de Nl variant nog niet gezien, maar ken het programma van de BBC, erg leuk om te zien! Zoals ook je aardbeiensoes ;-) Wat goed dat je een magere variant hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En ja hoor, weer loopt het water me in de mond, wat ziet dat er heerlijk zoet uit!!!

    Groet,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mmmm....kopje koffie erbij en smullen maar!!
    Bedankt vooor je vraag. TZT zal ik die beantwoorden in mijn serie "Het leven in Frankrijk...."

    Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Op dit moment is het het enige programma vaste programma in de week dat ik kijk (op wat Engelse detectives na dan) Ik kijk ook vanwege Martine Bijl, geweldig mens vind ik dat! Grappig trouwens want laatst dacht ik nog aan jou tijdens het programma, dacht: dit is wat voor Janina...;-)
    Maar die aardbeiensoezen van jou zien er ook heel professioneel uit hoor!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zit ook aan de buis gebakken hoor! Het is inderdaad een beetje kneuterig allemaal maar wel leuk voor keukenprinsessen toch? Ik vind het pittig hoor wat ze allemaal moeten maken Zo te zien had jij ook best mee kunnen doen, die soes ziet er heerlijk uit. pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En nog een trouwe kijker! Je soes ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Njammie! Wat een leuk idee. Nog nooit van gehoord, maar het recept rolt hier al uit de printer. Morgen staan ze op het menu :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik had er ook nog nooit van gehoord! En deze ziet er echt hééél lekker uit, ik pluk het soesje bijna van mijn scherm af :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. soes vind ik ook altijd zo'n leuk woord!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Haha grappig, ik vind dat programma ook geweldig! Heerlijk van die 'slow' tv. Van de aardbeiensoes had ik ook nog nooit gehoord, maar het ziet er zalig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oeps, ben ook al een kijker... Die koekjes van afgelopen woensdag waren inspirerend maar deze aardbeiensoes nog meer... Zal ik dan toch eens voor het eerst proberen om soezen te bakken? ...... Mmmmmm, fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ziet er WAANZINNIG lekker uit!!!! :-) Goed geslaagd!

    Fijn Weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk programma. Ben ook fan van Martine Bijl "de een zijn broodje is de ander zijn doodje". Heerlijk die humor zo flauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ziet er heel lekker uit! Benieuwd of ik dat even mooi kan maken? Ga ik vast en zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dochterlief en ik kijken ook graag naar het bak-programma en sorry: JIJ past daar echt tussen. Doe normaal-hoe lekker jouw baksels eruit zien. Ohh-die aardbeisoezen knallen door het scherm-heerlijk. Een mooie zondag-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vind ook dat jij volgend jaar zo mee kunt doen aan dit programma. Lijkt mij ook leuk om jou "live" op TV in actie te zien. Ook mijn dochters en ik kijken er elke week naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmm! Dat ziet er lekker uit... wat een tip. Thanks.
    groetjes en alvast een fijne week,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Nooit van gehoord, zo'n soes. En ik zie dat ik daarmee heel wat gemist heb. Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziet er heel lekker uit zo' soes. Het programma moet ik als Belgische helaas missen, gelukkig zie ik op je blog af en toe een heerlijk recept om te 'pikken'!
      Groetjes Sofie

      Verwijderen
  33. Ik vind Heel Holland Bakt ook geweldig. Vooral wat die kandidaten produceren. Ik herken jouw gevoel van amateurisme bij mijn eigen baksels, haha.
    De soes ziet er heerlijk uit en ook zo mooi op de foto gezet!
    Groeten Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat klinkt en ziet dat er weer jummie uit!

    BeantwoordenVerwijderen