12 mei 2013

Vinexmoestuin update


Een moestuin, dat zou toch leuk zijn!
Maar kan dat wel, in een gewone achtertuin in een (Vinex)woonwijk?
Ach, niet teveel nadenken en gewoon doen!
Dus dat deden wij, vorig voorjaar!

En wat was het leuk, alles over wat we verbouwden en aten uit onze eigen tuin is hier nog te lezen
Iemand benieuwd hoe het nu is?


Nou, ik doe er eigenlijk niet veel meer aan * lees helemaal niets....
maar mijn (Vinextuin)man des te meer
en hij pakt het serieus aan, met een heus beplantingsplan, uitbreiding van de moestuin
en een workshop ecologisch tuinieren!
En ik...ik blader een beetje in boeken met recepten
want als het oogstseizoen is aangebroken...dan moeten we natuurlijk wel iets lekkers ermee maken!


En wat er allemaal al groeit?
Aardappels, uien, aardbeien, tomaten, worteltjes, peultjes, sperziebonen, kroten, paksoi, boerenkool, rode kool, bolvormige courgette en klimcourgette,  rucola, sla, andijvie, bieslook, peterselie, bleekselderij, basilicum en koolraap.

Ja echt! Allemaal gewoon in een normale achtertuin in een woonwijk!
Kijk, als jullie nu niet meer onder de indruk zijn dan weet ik het ook niet meer....

30 opmerkingen:

  1. Ik ben ook met de mijne begonnen, geeft zo'n voldoening hé dat tuinieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) Geweldig... en met een eigen konijn achter een hek.... ideaal... hier lopen de wilde konijnen door onze moestuin en eten al het jonge groen zo ongeveer op.... hek om de moestuin moet absoluut met spoed gemaakt gaan worden willen wij nog kunnen oogsten vrees ik. Jij succes met recepten uit te zoeken.... en bij overschot aan courgettes kun je bij mij nog wel een lekker zoetzuur recept vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joh, wat een waslijst aan heerlijke groenten en een beetje fruit!
    Volgende keer een overzichtsfoto? Je maakt me nieuwsgierig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf, en zoveel gewassen, dan hebben jullie vast veel plek. Lijkt me heerlijk, eten van eigen tuin. Wij hebben een klein stadstuintje en ik ben al blij met bloemen en een plaats om te zitten. Maar vanaf vandaag gaat het hier ook veranderen en ben ik de trotse eigenaar van 3 tomatenplantjes in potten....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super cool-zo'n moestuin in je achtertuin, Wie wil dat nou niet-en jij kan helemaal LOS gaan met allerlei heerlijke recepten. Zo is het ook nog teamwork. Een mooi groeizame week gewenst-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ow ja, ik ben onder de indruk! Heerlijk al dat lekkers uit je eigen tuin! Dat de zon deze week flink mag schijnen, met af en toe een mals buitje voor de goede waterhuishouding ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toegegeven, ik kwijl altijd een beetje bij dit soort heerlijke berichtjes over moestuintjes en hofjes enzovoorts enzovoorts. Wij hebben een prachtig tuintje maar wel met een duidelijke nadruk op 'tje'. En in dat tuintje hebben we alles bij elkaar denk ik een klein vierkant metertje waar wat kruiden, besjes, framboosjes en tomaten op verbouwd worden. Ach eigenlijk ben ik daar al héél blij mee, maar als ik dit soort heerlijke foto's zie...zucht... geweldig! Geniet ervan!

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sjiek, sjiek!!! Ooo en jij mag lekker alles klaarmaken...ideaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Da klinkt goed! K ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal leuk! Wij hebben ook een heel kleintje...met heeeel veel aardbeien, munt, sla, komkommers, tomaatjes, paprika's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ....ik was nog niet klaar.....en bieslook! Alleen al leuk voor de kinderen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super! Ik doe ook mijn best in mijn stadstuintje, en had onlangs alweer de eerste grote kruidenoogst en we aten al 2x sla uit de tuin! http://multivroon.blogspot.nl/2013/05/is-het-al-zomer-saladefeest-uit-de-tuin.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig.
    En waarom ook niet...

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ontzettend leuk!!! ik ben ijverig in de weer om op ons balkonnetje groentes te gaan verbouwen; de eerste zaaisels uit de kweekbak kunnen al de potten in!! en we hebben al genoten van aardbeien uit eigen pot :)
    Veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig toch meis! En waarom ook niet toch!!!!!!
    Dat alles nu maar snel mag groeien en bloeien :-)
    Juist de niet standaard tuin is DE MOOISTE tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik bén onder de indruk!Ik doe ook een poging, maar met mijn hoogzwangere lichaam valt het allemaal een beetje tegen op het moment. Gelukkig is er een oude-aardige-meneer-kennis uit de buurt die me een handje helpt, maar zover als jij (je man) kom ik niet, helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou even op mijn blog kijken voor de uitslag van de give away...
    groet,
    Kristel
    mijnthuisgevoel.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. gelukkig heb je inderdaad die vinex tuinman!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ZEER ZEER ZEER onder de indruk. Zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je dit weer mooi gemaakt met alle foto's enzo! Ik ben onder de indruk hoor, ik zag vandaag dat mijn vierkante meter tuin half in de schaduw staat, hmmm. En ik heb juist tuin zat, dat zegt dus niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amai, er staat inderdaad heel wat te groeien in jouw tuin! :)
    Lijkt mij heerlijk om je eten zo uit je tuin te kunnen plukken.

    Groetjes, Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat zei je me nu? Dat jullie niet zo veel staan hebben in je moestuin? Ik ben echt geweldig onder de indruk, dat lijkt me toch wel heel wat :-) Goed verdeeld zo, hij planten, jij bladeren en klaarmaken :-) Zelfs dat doe ik niet hahaha, ik help onkruid verwijderen en de oogst binnenhalen, maar dat is dus nog niet voor nu. Ohja, ik heb nog een boekentip voor je, ik heb dit boek met ongelooflijk veel plezier gelezen, een beetje voorspelbaar maar echt zo zààààlig geschreven: Beloofd is beloofd van Erica James x

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als dat konijn maar bij de plantjes vandaan blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. JUIST, hier houd ik van. Wel jammer van de luie huisvrouw :-P
    Hier sta ik ook de groente omhoog te kijken hoor. En hoe lief ik de meeste poezen vind, zo agressief werd ik toen er van de week eentje -ondanks het netje- in onze moestuin zat te kakken! Grrr.

    Zin om zaden uit te wisselen toevallig? Lijkt mij helemaal leuk om te doen.

    Liefs,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ziet er geweldig uit... veel plezier met het klaarmaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh te gek!! Wij willen ook in onze achtertuin zo'n project beginnen. We willen ook kippen, maar volgensmij gaat de buurt dan klagen over het getok.
    Ik moet n.a.v. je blogje denken aan het boek Fred en Wilma in de Vinexwijk.
    Ken je dat ook?!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ziet er allemaal erg leuk uit, en nu moet alles gaan groeien natuurlijk!!
    Even een technisch vraagje: met welk programma maak jij die leuke fotocollages?? (Inmiddels ben ik er wel uit hoe je washitapejes gebruikt). Niet dat ik je wil naapen natuurlijk, maar ik vind het ook zo leuk om er mee te experimenteren ;-).

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben diep onder de indruk! Heerlijk he dat 'boeren' in eigen achtertuin :)

    BeantwoordenVerwijderen