3 februari 2013

Santa Madonna & Cookies

 Santa Madonna en Cookies...zien jullie het verband al?

Is simpel hoor, ik houd van koekjes bakken (én eten) en ook Maria beeldjes hebben op mij een grote aantrekkingskracht. Niet vanuit een religieuze achtergrond, maar gewoon omdat ik ze mooi vind. En ik weet me in te houden, er staan er slechts drie hier in huis, die ik overigens wel heel erg koester. Want alle drie hebben ze een verhaal en ik kreeg ze stuk-voor-stuk cadeau van dierbaren.

 Een beeldje komt uit Rome, eentje uit Kroatië en de derde uit het winkeltje Oude Liefde in Woudrichem. Dat winkeltje, waar ik overigens maar een keer ben geweest, is een aanrader, zo gezellig! Ook leuk in combinatie met een dagje Gorinchem - Woudrichem - Slot Loevestein, allemaal met de veerpont te bezoeken. Ik groeide op in de omgeving van Gorinchem, gelegen aan de Merwede en de Linge, bezocht daar de middelbare school en hing heel wat tussenuurtjes en schoolpauzes rond in deze prachtige Vestingstad en weet dus waar ik over praat ;)

En dit doosje, ook zo mooi, ga ik net zo koesteren als de drie Mariabeeldjes. Ik kreeg 'm zomaar van een van mijn lieve vriendinnen, ja, ze kent mijn smaak.



Ok, nu nog even over de koekjes. Eigenlijk wilde ik vandaag deze koekjes van MultiVroon bakken, een makkelijk recept, gezond en lekker snel klaar. Maar enthousiast begonnen bleek ik niet alle ingrediënten in huis te hebben. En op zondag ga ik niet naar de supermarkt, wat zouden de drie Maria's daar wel niet van vinden helemaal geen zin in. Dus in het kader van 'gebruiken-wat-er-in-de-keukenkastjes-staat' werden het deze koekjes.

Koekjes van MultiVroon, maar dan net een beetje anders
Meng door elkaar:
50 gram havervlokken
40 gram gedroogde kersen (Lidl)
50 gram kokos
50 gram roggemeel
1 ei

Bij mij 'plakte' het deeg toen nog niet goed aan elkaar vast (omdat ik de havervlokken niet heb laten weken), ik heb er nog twee flinke eetlepels (natuurlijke) abrikozenjam aan toegevoegd. Vervolgens het deeg verdelen in 8 tot 10 delen, bolletje draaien tussen je handen en een beetje platdrukken.

In een voorverwarmde oven (geen hete lucht) 25 minuten bakken op 150 graden, dan nog een minuutje of 10 op 180 graden.

En het originele koekjesrecept van MultiVroon ga ik ook zeker nog eens maken, en haar mueslikoekjes lijken me ook zo lekker! Bedankt voor je recept en inspiratie :)

18 opmerkingen:

  1. heerlijk! Wij bakten vandaag een grote bakplaat vol havermoutkoek hmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik heb ook een voorliefde voor Maria, ik had twee beelden van haar al langer in mijn bezit en ze staan bij ons op het dressoir op onze slaapkamer. En toen kwam ik een anderhalve meter groot mariabeeld tegen op de Antiek en Vlooienmarkt in Wijck (Maastricht), ik wilde het graag hebben en manlief had zoiets van 'nee hè je begint nu toch niet ook mariabeelden te verzamelen?'...'nee sjat die verzamel ik al jaren maar zal me verder inhouden ;)'.
    Nu hebben we dus een heel groot mariabeeld op onze slaapkamer staan hihihi, hoop ook nog ooit zo'n lourdesgrot te maken in onze tuin als we de lotto winnen ;).
    Mooi doosje! Lief van je vriendin en mooi dat al je maria beelden een verhaal hebben. Dankjewel voor je lieve berichtje van net. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtig doosje heb je gekregen zeg!!!............omgeving gorinchem is zeker mooi en slot loevenstein...mijn opa en oma woonde in gorinchem, mijn vader heeft er gewerkt en ik heb er nog op het kmbo gezeten ha ha

    dank je we voor het recept.....lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, dat doosje heb ik ook! Is mij ook heel dierbaar omdat het van mijn vader is geweest. Herkende het meteen en heb het gelijk even uit de vitrinekast vol met herinneringen van mijn vader gepakt om te vergelijken. Precies dezelfde!!! Hij was ook dol op mariabeelden dus heb ik er 6 in huis waarvan 2 zo'n 50-60 cm hoog en nog allerlei maria dingetjes. Voor de balans ook nog 3 boeddha's in huis waarvan wij 2 gekregen hebben en 1 uit Indonesië hebben mee genomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi cadeautje! Enne... handig die print-knop, nooit eerder gezien op een blog. Goed idee, kunnen we jouw lekkere recepten gemakkelijk printen! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een rare wat dit betreft-Maria: ik ben er een beetje bang van. Vraag me NIET waarom-misschien omdat ik vroeger altijd mee MOEST naar de kerk-een soort van antipathie. Maar ik snap wel dat je het mooi vindt! Onlangs kreeg ik van mijn zusje een heilige Maria uit een bedevaartplaats-ik heb haar neon-rose gemaakt en ze staat bij dochterlief. Ik hou het bij de boeddha en lekkere zelfgebakken koekjes-mooie aankomende week-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooooi doosje! En die koekjes zien er lekker uit!
    Ook ik vind Mariabeelden mooi, maar ik ben nog op zoek naar een Jezusbeeld, want daar heb ik dan nog veel meer mee! (En da's dan wel om religieuze redenen :)!)
    Maar erg moeilijk om een beeld in mooie kleuren te vinden en niet te groot...
    Fijne week!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk winkeltje in Woudrichem! Dat is ook niet zo ver bij mij vandaan dus dank voor de tip :) En wat een prachtig doosje! Ik houd ook erg van religieuze beelden (dan wel de gekleurde) en prenten. Ik kocht vorig jaar een prent van een 'Heilig Hart' op een rommelmarkt. Ik kijk er nog elke dag met heel veel plezier naar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook op mij heeft maria een bijzondere aantrekkingskracht. Komt vooral door de indruk die ze bij mij als klein meisje heeft achtergelaten toen ik met mijn moeder kaarsjes ging branden voor dierbaren in de mariakapel in de sintjan in den bosch. Prachtig!

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zag niet meteen de link, maar met je uitleg wordt het een stuk duidelijker. Heerlijk dat die beeldjes van verschillende landen komen, kan je een ware zoektocht van maken. Als ik er nog eens een keertje eéén tegenkom, dan...
    En dat receptje zag ik ook bij Multivroon, ga ze ook een keertje proberen.

    Veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk, gorinchem is dichtbij :-) woudrichem dus ook lol
    xxx
    http://ietsiepietsiekitschie.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hé gelukkig dat er meer zijn die Maria afbeeldingen mooi vinden zonder religieuze achtergrond.
    Heb ooit een schilderijtje van een zwangere Maria gekregen, schijnt bijzonder te zijn.
    Daarna zelf een Indiaas Haveli mini altaartje (gemaakt van een luciferdoosje) met een mini mariabeeldje op de SundayMarket gekocht,een kaars uit Lourdes met een mini Maria in de kaars en vorig jaar in Griekenland een mini icoontje. Ook op Pinterest zijn hele mooie afbeeldingen te vinden; hoef je alleen maar plaatjes te kijken. Maar het is natuurlijk heel fijn om ze van je vriendinnen te krijgen.
    ..en de koekjes zien er lekker uit, misschien ga ik het ook eens proberen, koekjes bakken mislukt altijd bij mij:(
    Nog een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er even over na moeten denken wat het verband tussen maria en koekjes zou zijn: ik zag niet direct dat er een heel verhaal met heerlijk recept onder hing.. :-)!prachtig doosje (en je vormgeving wordt ook steeds leuker!) en die koekjes klinken ook heerlijk, gauw eens uit proberen. Zoonlief bakte altijd spontaan koekjes van wat er toevallig in huis was, maar dat neemt af met het klimmen der (puber)jaren, jammer genoeg. Nu zelf maar aan de slag, ook geen straf!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er mooi uit! (en de koekjes erg lekker..) Ik heb al flink wat van je recepten uitgeprint om dit weekend (met m'n verjaardag) uit te gaan proberen.

    Je hebt mijn give away gewonnen, wil je me mailen met je adresgegevens, dan kan ik je een leuk pakje gaan toesturen!
    (studiosterrenstorm@gmail.com)

    Heel fijn weekend en warme groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super lekker zien ze eruit! En zo te zien nog behoorlijk gezond ook :)

    BeantwoordenVerwijderen