9 januari 2013

Elke dag de slingers ophangen...met koekjes en kruidkoek


Elke dag de slingers ophangen en heerlijk zelfgebakken taart of koekjes eten, ik zou dat wel willen! Want o, want vind ik dat lekker en wat kan ik genieten van de heerlijke geur van versgebakken koek of taart in huis! Maar behalve dat de weegschaal doorslaat, gaat dan ook mijn geweten knagen...al die suiker...misschien is het tijd om het roer een beetje om te gooien...




Want hoe heerlijk deze zelfgebakken appeltaart (met amandelspijs op de bodem, nootjes, kaneel en poedersuiker) ook is, het kan niet gezond zijn om dit iedere dag te eten. Niet dat ik dat deed, maar het idee is wel aantrekkelijk!

Dus ben ik op zoek gegaan naar gezonde koekjesrecepten...er ging een wereld voor me open! Het boek Lisette in luilekkerland lag al een jaar op de kookboekenplank. Een zeer mooi vormgegeven boek vol gezonde bakrecepten, maar nog nooit had ik er een uitgeprobeerd. Ik liet mijn oog vallen op de Chocolate Chip cookies, alleen de naam van deze koekjes klonk mij al als muziek in de oren :)

Ik moest er wel eerst voor naar de Ekoplaza, want veel ingrediënten in dit soort recepten had ik nog nooit gezien bij mijn supermarkt, laat staan in mijn keukenkastjes. Dus alsof ik boodschappen deed in een ver buitenland speurde ik de ekowinkel af naar havervlokken, rijststroop, biologische vanillepeul, rijststroop en gezeefd tarwemeel. En al zoekende in deze winkel nam ik nog veel meer gezonde ingrediënten mee, inspirerend hoor, die ekowinkel!


De koekjes werden gebakken, en ze zijn lekker! Niet zo knapperig als 'normale' Chocolate Chip cookies, ik heb begrepen dat dat komt omdat er geen 'echte' suiker wordt gebruikt, maar verder helemaal niet verkeerd. Voor de foto plaatse ik dus maar direct een wijze uil naast de koekjes, vond het wel toepasselijk. En het leuke slingertje kreeg ik van (en is gemaakt door) Zoete kers.

En met een keukenkastje gevuld met gezonde ingrediënten ging ik zelf ook maar eens aan de slag en maakte een kruidkoek (rechts op de foto, naast de vogel). En ik wil niet opscheppen...maar echt, deze is heerlijk en ga ik zeker nog vaak maken. En...gezond, wat wil je nog meer!

Wil je de kruidkoek ook maken, aan de slag! En misschien eerst naar de ekowinkel......

Recept
Verwarm de oven voor op 175 graden - hete lucht
Meng de hieronder genoemde ingrediënten met een mixer door elkaar
350 gram volle tarwemeel
300 gram (magere) kwark
snufje zout
1 theelepel baking soda
3 eetlepels koekkruiden
1 deciliter rijststroop
1 deciliter agavestroop
2 deciliter halfvolle melk 

Snijd in kleine stukjes en roer door het deeg:
60 gram gedroogde dadels
60 gram gedroogde vijgen
50 gram pecannoten

Voeg als laatste nog 70 gram rozijnen en 60 gram gedroogde cranberry's toe en roer het beslag nogmaals goed door. Schenk het beslag in een ingevet bakblik, ik gebruikte een rechthoekige vorm van ca. 20 x 30 cm, maar je kan ook een cakevorm gebruiken. Ik heb de koek 45 minuten gebakken, maar afhankelijk van jouw oven en de bakvorm die je hebt gebruikt kan de koek langer of korter moeten bakken.



En vind je het nou allemaal niets, dat gezonde bakken....dan kan je altijd nog een van mijn andere bakrecepten uitproberen! Maar ik vind het leuk om te experimenteren met gezond bakken, dus als iemand receptentips voor gezonde koekjes of taart heeft....heel graag!!

25 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Ik hoop dat je nog een hoop recepten gaat delen met ons, want ik ken die wereld nog niet :) 'Gezond' ziet er zo wel heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMMMmmmmmmm, klinkt heerlijk en ja wat ruikt er nu lekkerder dan een versgebakken koekje of taart?! P.S. hier ruikt het naar pannenkoeken, net gebakken ;-P
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er allemaal wel heel erg lekker uit.
    Maar ja je moet eens toch wel minderen :-)

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er allemaal heerlijk uit, helaas moet ik naar een andere plaats voor de ekowinkel, maar goed, ik kom er wel eens!
    Eerst morgen 4 bakblikken zeer ongezonde, maar ook wel lekkere, cakejes bakken, als tractatie van mijn jongste....
    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er zowiezo al heerlijk uit ♥ leuk je recepten hier zo te kunnen lezen
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Woon je in de buurt? Je mag wel voor mij bakken :P! Oh, ik krijg er nu wel zin in met al die heerlijke plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een zalige foto's...ik zou de tekst vergeten ;-) Leuk dat je op zoek gaat naar wat variatie !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig jij! Ik ben altijd gek op dat loodzware eko desembrood. Goede gewichtstip, want je eet urenlang niets meer daarna!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat fijn dat het zo verantwoord is ;) ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik krijg er toch wel een beetje trek van !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn dit mooie foto's! en zo scherpe contouren om de koekjes en taart heen. hoe krijg je de omgeving zo mooi wit op de foto? Daar ben ik benieuwd naar. groetjes kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het ziet eruit als een feestje!
    en krijg spontaan trek :D ... Heb met kerst ook het boek van Lisette gekregen, maar heb het ritje naar de EKO nog niet gemaakt... Misschien morgenochtend toch maar even.

    (en idd, mooie scherpe foto's!)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer eigenlijk hè, dat al dat lekkers niet héél gezond is?
    maar deze gezonde varianten zijn wel leuk om eens te proberen!
    (in het kader van goede voornemens zullen we maar zeggen)
    Mijn favoriete baksels bevatten meestal wel nootjes en/of chocolade, en
    ik verlang naar de zomer als er weer aardbeien zijn want de taart op het
    middelste plaatje mmmmmmmmm.

    xx
    ps hoe maakte jij deze fotocollage, hij is mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldige foto's!! En het ziet er allemaal errug lekker uit... Moet ik ook maar eens gaan proberen, als ik al iets bak grijp ik vaak naar kant en klaar pakken...slecht hè? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super, dat 'gezonde' bakken, want ook hier werkt de weegschaal niet echt mee. Ik ga je receptje eens testen, dankjewel!
    Geweldige foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat goed om eens gezond te bakken! Dochterlief heeft vorig jaar heel veel buikpijn gehad en na weken van onderzoeken etc. zei een homeopaat: probeer eens een week zonder suiker. Binnen 2 dagen kreeg ze weer kleur op de wangen! Sinds die tijd kopen we veel meer suikervrije wafels en koekjes van de biowinkel. Maar ik heb het nog nooit zelf gebakken, toch maar eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ja maar die met die aardbeien is toch ook niet zo slecht?, da's met fruit......
    Ik ben ook niet zo thuis in dat soort eko-producten, maar zou dat eigenlijk ook wel willen hoor. Ik had laatst voor een recept lijnzaad nodig en moest toen ook naar "zo'n winkel". Je kijkt idd je ogen uit maar met heel veel dingen zou ik dus niet weten wat ik ermee moet doen. Je baksels zien er zeer smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Please delen die gezonde koeken! Ik wil zo graag lekkere schoolkoeken bakken voor in vriezer zodat ik mijn kind iets anders kan meegeven dan een aarbei-en kleurstoffen suiker liga! Mooie foto's top bericht, thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb ook een keer of twee geblogd over gezonde koekjes, maar dan echt zonder suiker, ook zonder stropen. De zoetheid alleen van rozijnen en kokos gebruikt.
    Dat vindt niet elke volwassene (direct) lekker, maar je kind wel! En ik ook! Is hopelijk wel terug te vinden met "muesli" of "haver" als zoekwoorden.

    Verder vind ik deze post echt een feestje om te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Alle boeken van Lisette zijn een aanrader! En ook heel mooi.
    Zoals jouw blog eigenlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OhOh, het water loopt mij in de mond bij het zien van al dit lekkers!! De speculaas van Keukenprins is gisteren ietwat niet helemaal gelukt. Maar toch nog wel lekker, hoor. Ik zal 'm even dit verantwoorde recept laten zien. Nieuwe bakpogingen zijn altijd welkom!
    Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey bedankt voor de tip van het boek. Ik heb het meteen besteld want dat past wel in mijn straatje. De Ekoplaza is hier nergens in de buurt. Jammer, maar er zijn wel andere goede reformwinkels. Ik ben benieuwd naar het boek....

    BeantwoordenVerwijderen