8 december 2012

Colsjaal voor iets minder luie wijven

Breien was nooit zo mijn ding, ik was liever in de weer met de haaknaald. Vorige winter ging ik van mijn gebaande gehaakte pad af en breide een colsjaal voor luie wijven. En toen die sjaal af was, was ik ook weer helemaal klaar met breien, wat een gedoe! Maar wat ik nou eigenlijk zo grappig vind, is dat mijn blogberichtje over de colsjaal voor luie wijven mijn meest bekeken / gelezen berichtje is sinds de herfst 2012 zijn intrede heeft gedaan.

Aan breien had ik overigens als kind al een hekel. Toen ik ergens in de jaren '70 naar een dorpsschooltje in de Alblasserwaard ging en daar genoot van mijn favoriete vak handwerken was ik al geen maatje met de breinaalden. Ik breide veel te strak, waardoor het maken van steken bijna niet te doen was, en steek na steek liet ik vallen. Het vak handwerken was overigens alleen voor de meisjes...de jongens hadden dan een andere activiteit. De emancipatie van de vrouw was in mijn dorp nog niet doorgedrongen in die tijd, maar ik dwaal af...ik had het over breien.


Maar nu, ik ben om! Kijk naar de foto, ik breide een fantastische colsjaal met een kabelpatroon! En...heb er nog plezier in ook, hoe is het toch mogelijk!

Het begon met deze prachtige bruin/witte dikke wol. Ik zag er gelijk een sjaal met een kabelpatroon in. Want kabels breien intrigeerde mij al jaren, ondanks mijn brei aversie. En het leek me heel ingewikkeld, dus na wat speuren op internet kwam ik hier terecht en volgde braaf eerst de kabelbreiles en daarna ging ik aan de slag met deze col. En gelukt! Veel makkelijker en leuker dan ik dacht!

Wil je dezelfde col breien...de wol komt gewoon van de Zeeman en is ook in andere kleuren verkrijgbaar. Ik gebruikte 4 bollen en naald 15...een colsjaal voor iets minder luie wijven dus ;)

28 opmerkingen:

  1. Nah zie, haken vind ik dus zalig. Maar breien. UGH!!! Ik vind je sjaal heul mooi, maar laat de breinaalden lekker verder onderstoffen.
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die is leuk! En ik begrijpje brei-aversie ;-) Ik ben momenteel ook bezig met een col en dat gaat maar niet vooruit ... Ik wissel af een steek rechts een steek averechts om zo precies mini-nopjes te krijgen ... Ik hoop dat ie nog afgeraakt tegen dat de winter gedaan is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet van breien houden en dan meteen maar kabels? Ik ben trots op je. En de col is echt gezellig winters :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig mooi hoor!
    Ik ben er zelf nog niet uit; óf ik ben een breier die is gaan haken...óf ik ben een haker die is gaan breien...
    Beiden even fijn om te doen ;-)

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooh dan moet ik meteen terugdenken aan mijn handwerk/handvaardigheidsles op de middelbare school... Ik kon er werkelijk he-le-maal niets van! Knap hoor vind ik dit van jouw sjaal! Hij is prachtig geworden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind 'm leuk en lekker stoer, maar wist niet dat er naalden nr.15 bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi!
    En kabels breien is helemaal niet moeilijk he...en zo'n groots effect! :)
    Ik ben nu bezig om een klein sjaaltje te breien voor m'n decoratiehertjes, maar dat is op pen 3,5...terwijl ik het liefst ook vanaf 8 ofzo brei hahahaa, wat een gepriegel zeg! Maar ja, ik heb nou eenmaal een dun wolletje gekocht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk geworden hoor, goeie tip! Bedankt! Misschien ga ik mij toch ook eens wagen aan die kabels, want ik vind ze wel leuk!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie sjaal!
    Hier nog iemand die liever haakt dan breit, dat gedoe met die naalden en steken die je kunt laten vallen... Maar na het zien van jouw sjaal begint het toch wel te kriebelen om de breinaalden weer eens te voorschijn te halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kabels heb ik nog nooit geprobeerd, maar aan een colsjaal ben ik op dit moment ook weer bezig! Wel gehaakt deze keer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo weer een verslaving erbij.:))
    Ik ben ook met een colsjaal begonnen maar wel met de luiewijven steek.
    Maar het wordt mooi.
    Mooi garan heb je gekozen maar nlden 15 geloof dat ik die nog nooit gezien heb :))
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die kol ziet er heerlijk warm uit, goed gelukt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi!! Ik hou ook niet van breien maar heb mijn dochters beloofd om ze het morgen te leren (ze kregen een breisetje met sinterklaas).... dus misschien sluit ik me wel aan bij jou en ga ik een col breien...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig!! Maar ik hou helemaal niet van breien ... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb gisteren Opzij gelezen in de Bieb, leuk om je zo te zien en hoe/waar je woont.
    Enne ,..de maandagochtend beginnen met koffie met je vriendinnen is echt niet truttig hoor!
    Ik denk dat velen daar jaloers op zijn,...ik in ieder geval wel.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooi! Maar ik ga er niet aan beginnen vind het namelijk ook zo'n gedoe. En alles eindigt dan weer in een poppensjaal ipv een grote mensen sjaal....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gave col, maar eh ook ik laat het breien nog maar even liever voor wat het is. Ben al twee jaar met een sjaaltje voor kleine pollewop bezig, maar denk dat ie nu maar voor haar zusje gaat worden...! Heb ik nog wat extra tijd ;)

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ziet er prachtig uit. Ik ben helaas niet echt gemaakt voor breien noch haken....ik sla ff over :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh my god als ik naar de breiles kijk begint het me al te duizelen, oh dit is so not me. Word al tureluurs als ik er naar kijk....mmm of het ooit nog wat wordt met mij en handwerken????

    Maar knap dat het jou wel gelukt is, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik denk dat de titel 'voor luie wijven' het hem deed :-) Maar die colsjaal is een pareltje! Supermooi die kleurtjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hardstikke leuk! Ik ben sinds kort ook aan het breien. Heerlijk vind ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waar kan ik vinden hoe ik deze colsjaal moet breien?

    BeantwoordenVerwijderen