29 oktober 2012

* Soep, herfst, oude kopjes en soldaatjes *

Bij herfst hoort...
* wind - het geritsel van gevallen blaadjes - regen - kou - prachtig  gekleurde bomen *
genieten van het thuis zijn
* kaarsjes aan *
ook leuk...waxinelichtjes in oude kopjes
en
- een echt heerlijk - gezond - boordevol groenten - vegetarisch - herfstsoepje -
met soldaatjes!
* Gebakken soldaatjes welteverstaan *


En de soep...die is simpel en snel gemaakt!



Van 5 preien de buitenste bladeren verwijderen en de preien in stukjes snijden (ik had ongeveer 950 gram). 400 gram aardappels schillen en in blokjes snijden. De preien een paar minuten roerbakken in een beetje margarine en in een grote soeppan. Voeg 1 liter water toe, 2 groentebouillonblokjes en de stukjes aardappel. Breng het geheel aan de kook en laat doorkoken totdat de aardappels gaar zijn.

Giet de inhoud van de pan door een zeef en vang het vocht op. Met een staafmixer mix je de aardappels en prei tot een puree zonder stukjes. Meng het opgevangen vocht er weer doorheen. Vervolgens 200 gram geraspte belegen kaas toevoegen en even laten smelten. Naar smaak nog eventueel peper en / of zout toevoegen.


Voor het maken van de soldaatjes snijd je wat oud brood in reepjes. Doe een beetje olie in de koekenpan, voeg een uitgeperst teentje knoflook toe en bak de stukjes brood aan beide kanten.

***

Zo...laat de wind maar rond je huis gieren en de regen tegen de ramen kletsen...jij zit fijn binnen met je soepje, kaarsjes en soldaatjes :-)

21 opmerkingen:

  1. Dat klinkt supergezellig, zo mooi gepresenteerd!!De bordjes met bloemetjes lijken enorm op die van ons, bedankt voor het recept,groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een über gezellige foto met een ontzettend mooie "gloedje"! Leuk gedaan!! Fijne avond verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet die bovenste foto er gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt wel een kookboek beginnen!
    Ik zou hem zo kopen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm...ik krijg er spontaan zin in! En ja, goed idee van Zoete Kers, een kookboek... Ik ben klant nummer twee! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe leuk die kopjes! Bij ons is het ook weer soep tijd; groente, erwten, linzen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalig... lekker verse soep, mmmmmmmmm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een lekker vers soepje is altijd goed!! Je foto's maken het allemaal wel erg aantrekkelijk om te maken hoor. Het blijft leuk al die ideeën van jou! Als ik nu eens niet weet wat we moeten eten, kan ik gewoon bij "m'n buurvrouw" op haar blog kijken voor iets lekkers! ;) :))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n lekker kommetje soep gaat er bij mij altijd in. En het liefst nog gemixte. Die aardappel-prei soep van u ga ik dus zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. MMMMMM! Dat lijkt me een heerrrlijk soepje!! En, zo leuk, dat bordje heb ik ook!!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmm ik ben niet zo van de receptjes maar die aardappel prei soep lijkt me wel heel lekker en ook niet echt moeilijk te maken. Ga dat zeker eens proberen...vroeger maakte mijn oma heerlijke prei soep toen ik een kleine meid was (ja ik ben nog wel klein hoor) met carnaval (ik zie ons nog zo met z'n allen aan de keukentafel bij ons zitten ;)) en wie weet lijkt ie een beetje op de hare.
    Thanks for sharing! Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die eerste foto...zalig!!! Stoveke aan, theeke erbij, cozyness!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh dat is eigenlijk ook een leuk idee. Gewoon waxinelichtjes in oude kopjes doen. Zelfde effect maar veel minder werk dan ze vol te gieten met kaarsvet! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super foto's, super blog!
    Volgen?
    http://phaephotography.blogspot.be/

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ah gezellig, soeppie erbij, kaarsjes in een kopje.... Mmmmm.....

    BeantwoordenVerwijderen