24 oktober 2012

* Notentaart Toppertje *

* daarvan was de foto best leuk, maar de taart echt niet lekker *
dus die verdween in de vuilnisbak

Lupineke mailde mij het recept van een Engadiner Nusstorte
- Zo aardig van haar! -
Niet zomaar een recept, nee het enige échte Egadiner Nusstorte recept van 
* Backerei Schlatter uit Scuol in Zwitserland *
En dit is een toptaart! Heel lekker!


Aan de slag!
Recept van Backerei Schlatter uit Scuol in Zwitserland

Wat heb je nodig?
Voor het deeg
200 gram bloem
100 gram suiker
snufje zout
1 ei + 1 eidooier om te bestrijken
100 gram boter of margarine (+ extra om in te vetten)

Voor de vulling
300 gram walnoten
300 gram suiker
100 gram honing (ik gebruikte minder, ongeveer twee eetlepels)
40 gram margarine
2 deciliter room

Alle ingrediënten voor het deeg kneed je goed door elkaar, verpak het in folie en laat rusten in de koelkast.

Hak de walnoten grof. Laat in een pan met een dikke bodem de suiker en boter smelten op een zacht vuur. Voeg de room en de noten toe en laat dit geheel op een zacht vuurtje een half uur (ja, echt niet korter!) koken/pruttelen. De massa wordt dan steeds dikker. Voeg in de laatste tien minuten de honing toe.

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Vet een bakvorm van 23 cm in. Verdeel het deeg in drie stukken. Rol het deeg uit en bedek de bodem met een stuk, en de randen met het tweede stuk. Verdeel het notenmengsel hierover en bedek de bovenkant van de taart met het derde stuk deeg. Nu in de oven, ongeveer 40 minuten. 

De taart kan direct gegeten worden, maar als je hem een dagje laat staan dan is hij nog lekkerder!



Fijne avond!
En altijd gezellig de kaarsjes aandoen :)

7 opmerkingen:

  1. Ik zit hier, met kaarsjes aan ;-) te genieten van de plaatjes van je taart. Ziet er errug lekker uit.
    Weer een recept om te onthouden.

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, ik ook, mijn laptop op de salontafel, ook kaarsjes aan en genieten van al dat lekkers dat hier verschijnt!

      Verwijderen
  2. Hmmm, ziet er lekker uit en hélemaal uit Zwitserland!
    Dat moet goed zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er superlekker uit ... ga hem ook eens maken (alleen momenteel geveld door een virusje in de buik, dus ik wacht nog maar even tot dat gepasseerd is!) laat het nog smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi hi, wat leuk om te lezen dat het recept zo in de smaak gevallen is! Ik ga hem snel ook weer eens maken :)! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Taartjes, heerlijk!! En wat een mooie knusse plaatjes die ondersten! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ik toch wel twee walnotenbomen in de tuin, chance, chance :)
    Ga ik es uitproberen, meci hé!
    (ik heb er eentje van cake die ook lekker is; missschien ook es doormailen, dat is het leuke van bloggen)
    Kaarsjes, hoe meer hoe liever,raar dat zo een klein stukje parafine zoveel sfeer brengt :)

    BeantwoordenVerwijderen