7 oktober 2012

* No-suger-Low-fat apple pie & een oude foto *


Of anders gezegd...appeltaart, maar dan de gezonde(re) variant.

Bij een appelboer kochten we heel veel heerlijke nieuwe oogst appeltjes, heerlijk!
En omdat het gisteren ook zo regende en echt herfst was...
was dat zonder twijfel echt weer om appeltaart te bakken.

We bakte een gewone taart, gewoon met een mix van Koopmans en...
om uit te proberen een taart zonder suiker en met een heel weinig boter.
Zo...zijn wij even goed en gezond bezig!!

En deze taart was verrassend lekker, maar natuurlijk wel anders dan de 'echte' appeltaart.


Ook zin in zo'n gezonde(re) taart, dan aan de slag!

Verwarm de oven voor op 165 graden (hete lucht) en vet een kleine ronde springvorm (diameter 20 cm) in.

Meng 160 gram bloem, 1 ei, 1 theelepel bakpoeder, 35 gram abrikozenjam (zonder suiker), 20 gram roomboter, 55 gram kwark en 1 theelepel vanilleextract door elkaar tot een compact deeg. Met dit deeg bekleed je de bodem en zijkant van de bakvorm.

Schil ongeveer 3 appels maak er stukjes van (geschild ongeveer 350 gram), meng hier 50 gram van de abrikozenjam (zonder suiker) en 25 gram rozijnen door. Vul hiermee de bakvorm en vouw het deeg een beetje over het appelmengsel.

Nu in de oven bakken, ongeveer 50 minuten. Misschien in jouw oven iets korter of langer, iedere oven is anders. Na het bakken strooi je er nog wat pistachenootjes en in stukjes geknipte abrikozen over en smullen maar!


Benieuwd naar de foto op de achtergrond bij de eerste foto van dit berichtje?
Hier kan je 'm beter zien...

En dit keer weet ik wie het zijn, de opa van mijn man met ouders en een broertje en zusje..
en later volgde er nog heel veel meer broertjes en zusjes....
Wat een leven als vrouw en moeder in die tijd...voor ons niet voor te stellen.

 De foto is gemaakt begin jaren '20 van de vorige eeuw


En internet...dat was in deze tijd toch iets wat niet te bedenken was?
Ze moesten eens weten dat hun foto nu wereldwijd te bewonderen is...
op mijn blog, Twitter en Facebook...

Ja....Elke dag zaterdag is nu ook te vinden op Twitter en Facebook
Al heb ik altijd gezegd dat dat niets voor mij was...
Maar misschien wel iets voor Elke dag zaterdag?
Maar daar kan ik pas over oordelen wanneer ik het eerst eens uitprobeer, toch?

Fijne zondag xx
En weet je nog niet wat te gaan doen, ga lekker appeltaart bakken!

15 opmerkingen:

  1. Jum, die taart ziet er lekker uit! En fijn zo'n gezonder recept. Ik ga hem uitproberen, ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook zo gek op die oude foto's, zoveel verhalen dat daar achter schuil gaan. Ja, wij kunnen ons dat echt niet voorstellen, vrouw zijn in die tijd. En misschien gelukkig maar, of niet? Wie weet... elke tijd heeft zijn goede en minder goede kanten. Die appeltaart, ik ben absoluut geen keukenprinses maar die rozijntjes doen het hem voor mij. En nu ga ik je zoeken op facebook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. |Geweldig die oude foto, leuk gepimpt met masking tape, haha! En je gebak ziet er heerlijk uit! Fijne zondag! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh wat leuk die foto en wat leuk dat je weet wie het zijn! Sja, internet was nog niet heel lang geleden nog iets raars :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat toevallig, ik heb ook net een appeltaart gebakken!
    Maar dan de "ouderwetse" wat ongezondere variant... Ik zal jouw recept de volgende keer ook eens proberen!
    O, en oude foto's.... Echt om bij weg te dromen hè?
    Als ik in de oude foto albums van mijn ouders kijk ben ik ook even in een andere tijd.
    Oude mensen van nu hebben zo vreselijk veel ontwikkelingen meegemaakt hè!
    Fijne zondag verder, groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat maak je je foto's toch steeds weer mooi. Ps. leuk idee voor oude foto's nu op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf recept, zeker omdat het zonder suiker is!! En met mijn appeltjesoogst uit de moestuin is de keuze voor deze zondag dan snel gemaakt ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je header is mooi!
    En want een lekkere appeltaart!

    Fijne zondag!

    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm.. die taart ziet er heerlijk uit! Ik ga je receptje graag ook eens testen! fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er erg lekker uit... weer mooi foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je taart ziet er heel erg jummie uit! Bedankt voor het recept! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je blog ziet er chic uit! En die foto is zo gezellig retro, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ow mjam ziet er lekker uit!
    enne lekker druk bezig op deze manier! Hoe gaat de verkoop?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jummie die ziet er wel erg lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen