17 augustus 2012

* Zomertaart *


Hoe hoog de temperatuur ook oploopt, het weerhoudt ons niet van bakken...al de hele week zijn wij in de weer met allerlei gekleurd lekkers....ik kwam op het idee voor gekleurde cake en taart door Maartje.

Er werd een roze cake gebakken, knalroze cupcakes en vandaag een * Roze-Gele-zomertaart *, gemaakt én bedacht door mijn veertienjarige dochter van wie hier al eerder dit te zien was.



Wil je ook indruk maken met zo'n prachtige taart, volg dan de beschrijving hieronder.

Vet een kleine ronde springvorm (20 cm doorsnede) in met een beetje boter, verwarm de oven voor op 180 graden, hete lucht.

Mix de volgende ingredienten 10 minuten op de hoogste snelheid met de mixer
125 gram Soezie biscuitmix
2 eieren
halve eetlepel water
een klein druppeltje rode voedingskleurstof*

Je krijgt nu een prachtig lichtroze beslag, dit is al zo leuk! Doe het beslag in de springvorm (en het is echt genoeg, het rijst nog enorm in de oven) en bak het biscuitdeeg ongeveer 20 minuten, prik erin met een satéprikker om te kijken of de taart gaar is. Laat na het bakken afkoelen.

Na het afkoelen snij je de taart in 3 lagen en keer om (de onderkant wordt de bovenkant, dan wordt die mooi plat).



Nu gaan we aan de slag met de vulling:

Klop 250 ml slagroom stijf met twee eetlepels suiker en een druppeltje rode voedingskleurstof. Verdeel de roze slagroom over de eerste tussenlaag (eventueel een klein beetje slagroom apart houden om de buitenkant van de taart mee te bedekken). Hierna verdeel je over de slagroom ongeveer  250 gram aardbeien die je in dunne plakjes hebt gesneden. Je kunt eventueel een paar aardbeien apart houden voor de garnering. Verdeel over de tweede tussenlaag een beetje aardbeienjam, dun uitsmeren! Je kunt nu de bovenste taartlaag erop leggen. Smeer de boven en zijkanten in met een heel dun laagje aardbeienjam of met een beetje slagroom en je basistaart is gereed.

Rol nu voldoende fondant dun (!)uit om de taart mee te bedekken. Mijn dochter gebruikte voor het uitrollen ongeveer 330 gram fondant**, dit heb je echter niet allemaal nodig! Rol de uitgerolde fondant over de deegroller en verdeel het door rustig te 'kloppen' mooi over de taart. Snij het overtollige fondant weg (bewaar dit luchtdicht afgesloten in huishoudfolie en het blijft nog lang goed).

Zet de taart in de koelkast, laat hem daar een uurtje of drie opstijven zodag je er mooie punten van kunt snijden.

En nu....GENIETEN, van deze heerlijke * Zomertaart *!





*   Ik kocht de voedingskleurstof op een markt bij een kraam met taartbenodigdheden, het is ook te koop bij Pippoos en de toko.

** Fondant is te koop bij Xenos, Jamin, Hema en Pippoos.

19 opmerkingen:

  1. Oh jum, heerlijk. Ik ben net terug van vakantie dus ik loop een beetje achter maar wat heb je een heerlijke dingen op je blog gezet. even een vraagje, waar komt dat biscuitbeslag vandaan. Ik kan het niet bedenken in mijn supermarkt. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop het biscuitbeslag bij de Boerenbond in mijn woonplaats. Op de site van Soeze staan de verkoopadressen in Nederland en Belgie, kijk hier maar even: http://www.soezie.nl/NED/Start/Winkels/tabid/6182/language/nl-BE/Default.aspx

      Verwijderen
    2. Hoi, ik heb inmiddels een taart uitgeprobeerd. Er ging wel het een en ander mis, zoals je op mijn blog kunt lezen, maar hij smaakt echt heerlijk! Dank je (je dochter) voor het leuke idee en het lekkere recept. Ik ga ook eens iets uitproberen met de courgettes. Groetjes Sandra

      Verwijderen
  2. Wauw, wat een prachtige taart! Ziet er echt overheerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmmmmmmmmmmmmmmmm! lekkerrrrr! dat ziet er prachtig uit!!
    Zelfs met 33 graden plus bakken we gewoon door!

    dankjewel, kus en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heerlijk uit! Maar als ik zoveel gebak zou eten, als jij maakt, dan zou ik tonnetje rond zijn ;P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ik deze voor zondag nog bij jullie bestellen? Pleasssseee... bakken is ons ding zo niet bij dit weer; wij bakken al rechtstaand! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh my...wat actief met dit weer!! Ik vind de taart echt ZOOO mooi! De kleurencombi is echt ge-wel-dig! Ik ben totaal geen bakster (al vind ik het ontzettend leuk om op deze manier mee te beleven) en bij 't zien van dit denk ik dan weer; TE mooi om op te eten! Morgen niet te veel gaan bakken hoor, want dan stijg je misschien op vd hitte!

    Fijn Weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. U dochter heeft talent en wat al even mooi is is dat jij haar alle kansen laat en er even enthousiast in mee gaat, prachtig.
    De bloemmengelingen van de boerbond gebruiken wij ook af en toe. Voor taart en cupcakes gebruiken wij liefst marsepein(vinden we het lekkerst), maar voor het vormen van figuurtjes is rolfondant dan weer beter, die van de Pippoos werkt het makkelijkst vinden wij. Zelf heb ik er geen geduld voor maar de kinderen hier in huis zijn er ook graag mee bezig, fijn is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WaW-het effect van de kleuren is gaaf-een inspiratie-ondanks de hitte wordt er hier ook gebakken, hoor. Mooie weekend toegewenst met hart&ziel door Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh wat een mooierd, bijna te zonde om op te eten, maar hij zou ook wel heel lekker zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een echte zomertaart inderdaad, ziet er heerlijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen