27 augustus 2012

* Wat schreef Isabelle in 1903 aan haar ouders? *

Ik kreeg nog meer leuke post en die kwam uit Frankrijk en kreeg ik van Dina.

Een prachtige envelop belandde op mijn deurmat, met mooie spelden maskingtape, plaatjes uit een mooi tuinboek, een nieuwe kaart van de Gard (zo leuk, daarheen ging mijn eerste buitenlandse reis met toen vriendje  -en nu al heel lang (tuin)man- eind jaren '80 en heb ik zulke leuke herinneringen aan) en een kaart uit 1903 geschreven door Isabelle aan haar ouders.


Tja...en die laatste kaart, dat is nou het probleem, ik krijg 'm niet helemaal vertaald. Op de middelbare school deed ik heus wel mijn best met de Franse les en stampte braaf de woordjes in mijn hoofd, maar o, o, dat is zo lang geleden. En mijn campingfrans is op het niveau van een stokbrood bestellen en een plaatsje op de camping reserveren....bar slecht dus.

Maar ik ben o zo benieuwd wat er op deze prachtige, meer dan een eeuw oude, kaart staat. Dus ben ik de tekst gaan overtypen, voor zover ik het handschrift kon ontcijferen en heb er de Google translator op los gelaten. Nou...ik kwam niet veel verder...veel woorden werden niet herkend of heel raar vertaald.


Is er iemand die voor mij de kaart wil / kan vertalen....als dank stuur ik dan een passende beloning kaart :) Ik ben zo benieuwd wat Isabelle in 1903 aan haar ouders te vertellen had!!

Enne...klik nog even hier, dan heb je zo weer je (Franse) vakantiegevoel tot leven gebracht, dankzij Fete des Gamins!

16 opmerkingen:

  1. Ik vind het zelf ook heerlijk om oude briefkaarten en brieven uit te pluizen, dus als je me de getypte tekst mailt wil ik wel een poging wagen hoor. Niet dat mijn Frans zo denderend is, maar samen komen we er misschien wel uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Janina, ik wil wel een gokje wagen in vertalen. Krijg alleen de foto niet groot op't scherm, wil je hem even mailen? veeeeertje@gmail.com, afleiding kan ik dezer dagen gebruiken ;-)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, ik zie dat er al twee mensen zijn die je willen helpen! Goed zeg. Anders had ik nog wel iemand voor je geweten hoor. Zij is het zusje van mijn vriendin en zij studeert Frans! Dus.. als je toch nog meer hulp nodig hebt, moet je maar mailen naar Jolanda, van "Meuk is leuk". (Ken je haar blog al?!!) Wel heel gaaf om zulke post te krijgen hoor!! Liefs, Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit nu in 3 vwo en heb 3 keer per week Frans, ik spreek dus aardig Frans, anders wil ik het ook aan mijn Frans lerares vragen, die helpt mij wel vaker met het vertalen van brieven.

    Groetjes Leonie
    itsrainshearts@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super leuke post! En wat zou het leuk zijn als je de kaart vertaald kunt krijgen! Zet je de vertaling dan ook hier? Ben eigenlijk wel benieuwd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg,ik ben ook nieuwsgierig,gelukkig al wat aanbiedingen hier,want mijn frans is niet zo best :)

    Bedankt voor je lieve reactie op mijn hsh en header!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee helaas, ik kreeg ook zo'n mooie kaart met Franse tekst, maar krijg hem niet vertaald, terwijl het mijn beste vak op school was...alles vergeten! Hopelijk lukt het je iemand te vinden, zal vast! En deel je het dan ook met ons :-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey,

    Ik stuurde je zonet een mailtje met mijn poging tot vertaling, Groetjes x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien iets als:
    'Lieve paps en mams,
    het is hier heel mooi. Heb met tante gewandeld langs het kasteel,
    daarna mijn borduurwerkje afgemaakt......'

    Nee, zonder gein, ik kan haast geen Frans. Maar ben nu ook wel nieuwsgierig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oeh spannend zeg! Maar ik denk dat de kaartstuurster het zelf ook wel weet... Anyway, genoeg aanbiedingen heb je al. En hoewel het net als Lien ook mijn beste vak was, zal het inmiddels helemaal weggezakt zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ik weet het ongeveer nog ja, maar heb het nergens opgeschreven dus het zou leuk zijn het hier nog eens te lezen ;-)))

      Verwijderen
  11. Hoe intrigerend zeg!! En wat een leuk postpakketje heb je gekregen! Ik ben mee benieuwd wat er op de kaart staat! Maar met mijn schoolfrans loop ik ook niet ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil het wel proberen, mijn frans is redelijk goed. Ben heel benieuwd ook! effiemaakt@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. non parlee vous francais ici.....
    Ik zou ook erg nieuwsgierig zijn wat er op de kaart staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je al zoveel hulp hebt gekregen!

    Ben ook benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen