21 augustus 2012

* Italiaanse bloemenslinger *

In Italië ontdekte ik het dunne haakgaren, te haken met haaknaald 1,5 of 1,75 en maakte een eenvoudige bloemenslinger, gewoon simpel uit een kleur.


En op een of andere manier paste deze slinger zo mooi bij de omgeving van het Italiaanse dorpje waar wij kampeerden, een dorpje waar de tijd al heel lang stil leek te staan. Simpel en eenvoudig, zonder fratsen...zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn.

Een patroon had ik niet voorhanden, alle zorgvuldig bij elkaar gezochte en geprinte haakpatroontjes lagen vergeten thuis, dus probeerde ik zelf wat uit en schreef op een ongebruikt koffiefilterzakje het patroon. Nu heb ik niet de illusie dat er iemand op dit patroon zit te wachten, er zijn al ontelbaar veel bloemenslinger patroontjes op internet te vinden, maar omdat ik het koffiefilterzakje nou eenmaal sneller kwijt ben dan een internetdocumentje hier het simpele en supereenvoudige haakpatroontje.


Haak 5 lossen, halve vaste in de 1e losse (ring)

1e toer: 12 vasten in de ring, sluit met een halve vaste

2e toer: 4 lossen, 1 vaste van de vorige toer overslaan en dit vervolgens 5 keer herhalen. Sluit met een halve vaste in de eerste losse (je hebt nu 6 boogjes van lossen

3e toer: in ieder boogje van de vorige toer haak je 1 vaste, 3 stokjes, 1 vaste. Sluit met een halve vaste in de eerste vaste van het eerste boogje. Het bloemetje is nu gereed.

En hoe nu verder?
Haak 30 lossen en vorm een ring door een halve vaste in de 25e losse. Je heb nu weer de ring waarmee je van start ging.
Als je rechtshandig bent dan begin je met het haken van toer 1 ( zoals hierboven beschreven) aan de linkerkant van de ring. Als je linkshandig bent dan natuurlijk net andersom.

Klik hier voor de printversie. Heb je toch nog interesse voor het patroon op een koffiefilterzakje ...stuur me maar een mailtje en ik maak het in orde!

18 opmerkingen:

  1. Leuk hè om weer even iets te haken;-) het is echt een leuke slinger, ik vind het heel leuk om slingers te haken!Ik ben er bijna helemaal niet aan toe gekomen deze vakantie.Nog 1 weekje en dan weer naar school:( Van mij mag het altijd vakantie zijn!
    Liefs, Caren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig! Wat een leuk idee op een koffiefilter! Ik vind je slinger heel mooi! En ben heel blij met het patroon! Hij komt op mijn to do lijstje!!!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eenvoudig, maar heeellll mooi! Wie weet ga ik 't haken ook weer eens oppakken, maar vrees dat dat voorlopig nog op m'n 'to do' blijft staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is daar een prachtige bloemenslinger ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er wel blij mee hoor! Ik kan namelijk nog niet haken maar verzamel alvast eenvoudige patroontjes! (In het Nederlands!). Dus ga hem pinnen! Mooie plaatjes trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haak helemaal niet, maar vind het leuke foto's om naar te kijken en te mijmeren over Italië. Wat heerlijk dat je op vakantie zoveel rust had om dit op te pakken!
    Groeten Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je 'm in Italië laten hangen omdat ie daar zo mooi paste? Of heb je hem vol herinneringen meegebracht naar huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, zo in één kleur! Zeker naast die foto van de olijfboom....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi joh. En leuk dat je deze in Italie hebt gemaakt.. leuke herinnering! :) (zou ik denken) ;) Mooie kleur vind ik het ook, zo bij die omgeving en de foto ernaast! Bedankt hoor voor het patroontje, altijd handig. Liefs, Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuke slinger heb je gemaakt en een mooie foto s heb je weer gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lief die slinger!! Is te erg gepriegel voor mij, dat wordt niks, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Yep: simpel, eenvoudig en zonder fratsen... maar meer moet dat echt niet zijn! Héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aqua met roze zou ook leuk zijn voor een slinger :)
    Hihi wij hippe kippen.
    Helemaal wit vind ik ook mooi,het lukt me alleen nooit haha!!

    BeantwoordenVerwijderen