29 augustus 2012

* (Im)perfectie *

Als ik zelf iets maak, dan moet het perfect zijn. Bij alles wat ik maak wordt eerst secuur het patroon overgenomen, heel precies de stof uitgeknipt en dan begint het pas echt met mijn perfectie...ieder naadje wordt precies recht genaaid nadat het op de centimeter is vastgespeld. Ik hoef hier waarschijnlijk voor de kenners ook niet meer aan toe te voegen dat ik ieder naadje na het naaien even platpers....
 
Pfff....als ik het zo opschrijf wordt ik er zelf niet goed van.
 
Maar ja, dat is nou eenmaal hoe ik in elkaar zit...wat betreft naaien dan. Want in bijvoorbeeld mijn keukenkastjes ziet het er helemaal niet perfect uit....dan is imperfectie perfect voor mij. 
 

Maar nu heb ik het een keer anders gedaan. Dit mooie borduurwerk gebruikte ik eerst in een kussenhoes. Maar omdat bij iedere herfst voor mij nieuwe kussens horen knipte ik de hoezen van deze kussens kapot, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen het borduurwerk weg te gooien. Ik waste het en toen lag het te wachten op zijn nieuwe bestemming....


Toen bedacht ik mij dat het prachtige borduurwerk een ritstasje ging worden, van leer. Dus begon ik als mijn gewone zelf weer met mijn perfect recht geknipte lap leer aan de slag. Maar het was zo netjes...het had helemaal niets....Ik ben gaan zigzaggen en kringetjes gaan naaien...met dit als resultaat.



Eigenlijk best mooi....zo'n imperfect ritstasje....
En het borduurwerk voor de tweede keer gerecycled...perfect toch?!

35 opmerkingen:

  1. Hij is perfect door zijn imperfectie!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je nieuwe lay-out is ook perfect! Echt super mooi!!

      Verwijderen
  2. Perfecter dan perfect! Zou ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. imperfecties maken de dingen juist verrassend en uniek, vind ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, da's heel mooi geworden, zo imperfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt warempel wel of ik over mezelf zit te lezen. Met naaien ben ik ook zo'n zeikerd, echt een pietlut en daarom doe ik het ook alleen maar voor de fun en kleine dingen. Ik zie er altijd zoveel aan, terwijl mijn vriendin allerlei jurkjes naait, waarvan echt niet alle naadjes even recht zijn en er wordt niet eens een patroon getekend maar ach ... als d'r kids het aanhebben ziet het er hartstikke leuk uit, geen hond die meer naar de naadjes kijkt. En inderdaad op mijn huishouden ben ik ook echt zo pietlutterig niet ;-)) Ik vind 'm leuk, je imperfecte ritstasje.

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat herken ik helemaal! Hier nog zo'n pietje precies. Het was vast heerlijk om je even uit te leven. Ik vind het resultaat iig erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk !!! hoewel ik je kussen dan weer geweldig vind haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken dat wel... Maar vaak is het leuker om het los te laten!
    Vond je kussen heel erg mooi, maar ook je ritstasje is erg leuk, dus dubbel goed als je het mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Punt1-borduurwerk is prachtig
    Punt2-kussen ook
    Punt3-tasje met leer ook
    Punt4-go with the flow
    xxx Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kussen was al heel mooi, maar leuk ook je rits tasje en ik herken het perfect willen zijn, maar qua naaien zou ik het wel heel graag willen kunnen:-)
    Je maakt mooie bijzondere dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zéér herkenbaar! En dapper dat je het even allemaal wat imperfecter deed, want eigenlijk is het dan vaak nèt helemaal PERFECT! Heb het zelf ook al ondervonden... en het werkt zeer bevrijdend!
    liefs
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het altijd knap als mensen zo goed met de naaimachine overweg kunnen. Ik naai wel eens..., maar ik ben zo slordig; het lukt nooit eens om recht te stikken, zelfs niet als ik het eerst speld. Bij ieder scheef naadje is het een echt Carolien-produkt. Nooit perfekt! Dat is het dus ook niet.
    Maar ik vind het heeeel mooi gemaakt!
    (ps:) het kussen vond ik nou juist zo leuk)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waaw wat mooi! Ik vind het echt super. Haha, wat betreft het perfectionisme ben ik het tegenovergestelde. Mijn collega die me les gaf, tipt om altijd alles goed met kopspelden vast te zetten, maar dat is aan mij niet besteed. Ik begin meteen en zie wel wat het wordt...Terwijl ik wel droom van perfect afgewerkte spulletjes, maar die zullen dan niet van mijn hand komen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het wel met niet perfect, dat 'wild stikken ' dan bedoel ik, dat vind ik heerlijk, het is totaal niet voorspelbaar, je hebt het niet in de hand en toch pakt het vaak mooi uit!
    Prachtige verwerking van oud naar nieuw, echt wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, dat heb je mooi gemaakt zeg. Wat een ontzettend mooi borduurwerk!! Ik houd ook juist wel van dat niet helemaal perfecte. Zelf heb ik niet eens een naaimachine maar heb pas met mijn zusje samen een slinger gemaakt met verschillende stofjes en dingetjes. Voor (de geboorte van) ons nieuwe nichtje! En ik vond 't wel leuk om te doen maar ik vond 't ook wel een heel gepriegel hoor. Maar jouw nieuwe tasje is zeker te weten mooi! En leuk!! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mmm....mooi.

    waar is je mooie gezichtje hierboven?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja jeetje zeg, heb je mijn verhaal nu omschreven? Ik word soms echt knettergek van mezelf!
    Maareuh, heel mooi geworden, lekker slordig! ;) (ik vond het kussen ook heel mooi, maar dat komt gewoon omdat ik het voor de eerste keer zie...en d'r niet al heel lang naar heb kunnen kijken :))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig leuk! Het kussen was ook gaaf!! Maar deze is wel NOG origineler... goed gedaan hoor, imperfect en toch perfect ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, goed gelukt hoor! En het een keer helemaal anders doen is ook fijn toch?! Leuk je nieuwe header!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ow zeker mooi! En ach perfectie en imperfectie scheelt maar 2 letters, wie let daar nu op!?
    Ik kreeg vorig jaar een rokje van "stoffieleut' wat ze zelf gemaakt had en daar zat ook een zijstuk in wat van een oud geborduurd schilderij was geweest, erg gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jawadde... van een volgens mij toch ook prachtig kussen naar een heel origineel ritstasje! Cool, zou mijn dochter van 10 zeggen, we love (im)perfectie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk dingetje is het geworden. Als het 'perfect' was, was het lang niet zo uniek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjongejonge zeg, pas na drie keer had ik de 'bewijs dat je geen robot bent'-code goed, imperfect van me hoor

      Verwijderen
  23. Goeiemorgen! Ik wilde je nog zeggen dat het idd de Alblasserwaard is (op mijn laatste foto's). Varen vanaf de haven in de 'Overwaard' en dan richting 'De Donk' en zo kun je nog veel verder... Fijne dag!! X

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie borduurwerkje! En je ritstasje is echt heel tof geworden! Ik hou er wel van als iets niet helemaal perfect is! (behalve bij de dingen die ik zelf maak dan... wat dat betreft is je blog heeeeeel herkenbaar ;-P)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat ga je nu zeker vaker zo doen, het is erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw, wat een ontwikkeling maak je door he, als je met je handen werkt! Ik heb dat perfecte ook losgelaten ( nou ja, ik kan ook niet zo perfect naaien...), en laat bijvoorbeeld foutenin mijn breiwerk zitten, onder het mom ' ik ben zelf ook niet perfect'. Toenik op de Pabo zat hadden we het vaktextiel en wijlen mijn textiellerares stimuleerde het enorm om gaten en fouten in het werk te laten zitten. Vond ze artistiek. Gaaf he.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Echt? Knip je de oude kussens stuk? Zonde!!!!

    BeantwoordenVerwijderen