3 mei 2012

Overrijpe perenreepjes

Alweer lagen er overrijpe peren op de fruitschaal. Wat is het toch met die peren? Als je ze koopt zijn ze nog hard, dus leg je ze op de fruitschaal om verder te rijpen. Dagenlang wordt er niet naar omgekeken en dan ineens....liggen ze daar, overrijp vol met 'butsen' en niemand die zin heeft om ze op te eten. Ik heb geprobeerd ze aan het konijn te voeren, maar zelfs die haalde haar neus ervoor op.

Ok, wat nu? Want aan weggooien doen wij in principe niet. Hoewel, zo perfect ben ik niet hoor, ik negeer dit principe ook nogal eens min of meer bewust....kan je het dan eigenlijk nog wel een principe noemen? Mmm, volgens mij dwaal ik af.

Perenkoekjes, dat ging ik uitproberen. En dan met niet al te veel suiker, zodat het ook nog een beetje gezond is. Uiteindelijk werden het geen perenkoekjes, maar perenreepjes. Ach, wat maakt het uit, als het 'beestje' maar een naam heeft...toch?!

Hoe ze er op de foto uitzien, doet deze reepjes geen recht aan. Echt ze zijn heerlijk!!

Recept van Elke dag zaterdag
Wat heb je nodig?
5 overrijpe peren
100 gram bloem
50 gram muesli (alle soorten zijn geschikt)
75 gram rozijnen
75 gram havermout
zakje vanillesuiker
50 gram rietsuiker
100 gram walnoten
snufje zout
kaneel naar smaak
bakvorm en boter om deze in te vetten
bakpapier

Aan de slag!
Verwarm de oven voor op 160 graden (hete lucht).

Schil de peren en snijd in stukjes. Prak de stukjes wat kleiner met een stamppotstamper. Let op dat je ze niet helemaal fijn maakt, er moeten nog wel stukjes overblijven.

Meng door de peren de bloem, muesli, rozijnen, havermout, vanille- en rietsuiker en walnoten. Voeg een snufje zout en kaneel naar smaak toe. Ik heb veel kaneel gebruikt, wel zo'n twee eetlepels, maar minder kan ook.

Vet een bakvorm in, ik heb een rechthoekige vorm gebruikt van 8 x 18 cm. Doe het mengsel in de bakvorm en druk het goed aan. Bestrooi het eventueel nog met kaneel Nu in de voorverwarmde oven 30 minuten bakken.

Na 30 minuten haal je de koek uit de oven. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de koek met een scherp mes in repen van ongeveer 2 cm breed (of groter of kleiner, het is maar net wat je wilt). Leg deze koekrepen op het bakpapier en zet de bakplaat weer in de oven. Nu de koekrepen in 30 minuten afbakken, halverwege de baktijd even omkeren. De koekjes blijven een beetje zacht, dit komt door de structuur van de peer.

14 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker! Hier worden de peren ook vaak overrijp, zo zonde. En de kern is vaak bruin, dan blijft er zo weinig over om op te eten. Ik hou het recept in gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijkbaar zijn er nog mensen met dat probleem, receptje wordt aan het prikbord gehangen, bedankt! ... en smakelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha ik ken dat probleem :) volgende keer een post over overrijpe bananen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha dit is leuk zeg, die ga ik zeker onthouden.

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me heel lekker.
    Vroeger werden de peren hier ook altijd "overrijp" (om het mooi te zeggen), maar sinds een paar maanden verdwijnen ze altijd in de ijskast.
    Ok, soms duurt het weken eer ze eindelijk een beetje eetbaar zijn, maar toch niet meer rot ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ik bedenk me net dat ik dan die perenreepjes natuurlijk niet kan uitproberen. Dat is dan weer een nadeel.

      Verwijderen
  6. Hier net hetzelfde probleem en met die bananen is dit ook vaak zo en is zo zonde om weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar probleem. Recept ziet er lekker uit. Ga morgen peren halen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yummie! Die overrijpe peren gooi ik trouwens altijd in de blender samen met wat ananas, aarbeien, verse jus d'orange of ander lekkers wat ik in huis heb. Levert altijd erg lekkere sapjes op!

    Groetjes,
    Rosalie van StudioZakka

    P.s. het gouden boekje is een hit hoor. Het ligt sinds haar verjaardag standaard bij het potje in de buurt en wordt dus meerdere keren per dag voorgelezen als kleine pollewop naar het potje moet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee! Hier hetzelfde probleem, peren liggen zacht te worden, niemand wil ze, behalve de fruitvliegjes :-) Dus een goeie tip! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mmmm, peren met kaneel, kan niet misgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze lijken me heerlijk! Prima idee! Hier liggen de peren ook regelmatig overrijp te worden.....
    groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, jummie! En die bramencakjes lijken me ook echt om op te vreten. Keukenprins!!! Ik ga hem nog maar eens flink hints geven. "Zeg Keukeprins, je houdt toch zo van koekjes enzo. Nou heb ik toch wat ontdekt, bij Elke Dag Zaterdag, die lijken me zooo lekker, en laat kokkerellen nou net je hobby zijn..." Zou het helpen, haha. Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen