6 mei 2012

DIY shoptasje

Omdat het nog steeds regenachtig en ongezellig weer is om buiten iets te gaan doen ben ik vandaag toch maar weer achter de naaimachine gekropen. Ik maakte een dun linnen tasje, die je makkelijk kan oprollen en meenemen in je handtas. Ideaal om op deze manier de 'plastic tasjes terreur' tegen te gaan! Want dat probeer ik, telkens weer!!


Je hebt nodig:
Lapje linnen 45 x 50 cm
Lapje linnen 65 x 50 cm
Naaigaren in contrasterende kleur
Verschillende knopen, hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel plooien je gaat maken
Band voor het hengsel, 1 meter


Vouw plooien in het 65 cm stuk van de grootste lap en speld deze vast helemaal van boven naar beneden. Let op dat je de stof wel recht blijft houden. Hoeveel plooien en hoe diep je ze wilt dat kan je zelf bepalen, gewoon verdelen zoals jij het zelf mooi vind. Wil je het doen zoals ik deed, dan maak je tien plooien. Wat wel heel belangrijk is, is dat je ervoor zorgt zoveel plooien te maken dat deze grootste lap even groot wordt als de andere, kleinere lap!!! Kort gezegd: 65 cm moet je plooien naar 45 cm.

Strijk de plooien plat met het strijkijzer (heel belangrijk, niet overslaan!) en spelt opnieuw vast. Nu ga de plooien aan de onderkant van de tas vaststikken. Gewoon overdwars met een grote stiksteek vastnaaien (dit hoeft niet heel netjes, dit valt straks in de naad).

Nu ga je de plooien aan de bovenkant van de tas vaststikken (= instikken) met een zigzag steek (zigzag 3,5 en steeklengte 3). Bepaal zelf of je ze allemaal even ver wilt vaststikken of op verschillende maten. Ik heb de langste plooi met de zigzag vastgestikt op 22 cm en de kortste op 13 cm. Maar nogmaals, het is jouw originele tas, doe het zoals jij mooi vind!


Leg nu de twee lapen met de goede kanten op elkaar en stikaan de zijkanten en onderkant vast (ik deed dat met de lockmachine, als je deze niet hebt dan gewoon stikken en afwerken met een zigzag steek). Hierna vouw je de hele tas naar de goed kant en strijk de naden. De zijnaden nu afwerken met een sierzigzagsteek zoals op de foto hierboven (zigzag 3,5 en steeklengte 3).


Na kun je desgewenst de hoekjes onderaan de tas afwerken. Dit kan je ook achterwege laten. Ik doe dit altijd op de manier die hier wordt uitgelegd bij 'boxing the corners'.

De bovenkant van de tas kan nu worden afgewerkt met een locksteek of zigzagsteek. Vouw nu de bovenkant 3,5 cm naar binnen, spelt dit vast en strijk.  Knip de meter band voor de handvaten in twee gelijke stukken. Spelt deze ook vast op de maat waar jij de handvasten wilt hebben. Let wel op dat de handvaten aan de binnenkant van de tas ook ongeveer 3,5 cm lang zijn, dus net zo breed als de zoom. Stik nu de bovenkantzoom die je zojuist hebt gestreken en vastgespeld met de handvaten vast op ongeveer 7 mm van de bovenrand. Stik nu nog een extra sierstiksel 2 cm lager, dit sierstiksel stikt ook nogmaals de handvasten mee, dit is echt nodig voor de stevigheid van de handvaten!


Op de knopen na is de tas nu klaar, strijk hem nogmaals! Echt dit is heel belangrijk, je werk wordt er echt mooier van!

Tot slot naai je de knopen vast onderaan de zigzag van de plooien, dit doe je met de hand. Lekker op de bank met een cappuccinotje en een muziekje aan. Wat maakt het uit dat het regent?! Wij hebben weer fijn een origineel shoptasje gemaakt!

Fijne zondag!

28 opmerkingen:

  1. Héééél tof en origineel, ik maak deze zeker ook nog! Bedankt voor de uitleg! Die knoopjes maken het echt af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het idee om altijd een eigen (klein opgerolde) tasje bij je te hebben, spreekt me heel erg aan. Super leuke tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en handig. Gaaf zo met die knopen en plooien. Dit ga ik zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je leuk gedaan. En lief dat je wilt delen hoe je dat hebt gedaan. Zodra ik even tijd heb zal ik mijn eigen meeneem tas gaan maken. Dan maak ik een post met jou link op mijn blog.
    Liefs, Melanie

    http://melanie-mijnknutsels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach wat leuk! Zou er ook wel eentje willen hebben:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die ziet er heel tof uit! Zoveel beter dan een plastic zakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schoon tasje, straks gaan we nog blij zijn dat het regent :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super handig en erg leuk met die plooitjes zo...

    Heb zelf vandaag mijn naaimachientje even moeten opruimen voor wederom een feestje, dit keer van meneer Pollewop. Na vandaag zijn weer even verjaardagloos en kan de machien weer mooi terug op de tafel :)

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Supermooi. Op de een of andere manier doet het me aan bloemetjes denken, zo met die plooien en die knoopjes. Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een supertasje! Goede manier om de plastic-tasjes-terreur te bestrijden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk tasje met die plooitjes, zalig hé met dit weer naaien alhoewel ik stillekes naar het zonnetje verlang

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige tas, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O... waauw dit is echt super mooi.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Superleuk, zo met dat zigzagje en die knoopjes ! Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke tas, heel apart met plooien en knoopjes! Als beginnende naaister waag ik me hier nog niet aan!
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dit is echt weer zo'n anders dan anders tas. Echt leuk geworden, wat een fantasie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooh, deze is écht heel mooi! Die plooitjes en knoopjes geven ze iets extra. Die zou ik niet vaak oprollen en wegsteken...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed bezig!! Erg leuk idee!! Hij komt op mijn TO-DO-lijstje....
    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De max! Zo leuk...dedjuuu mijn verlanglijstje wordt met de minuut langer! Toch dikke merci, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind 'm echt super!! Die knopen, stiksels en plooien, top!
    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb zo'n opvouwtasje van de Blokker.... Maar dit is veeeeeel leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind het een super mooi & handig tasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi! Je was even bij me wezen kijken... kom ik natuurlijk even teruug koekeloeren!
    Wat een leuke dingen maak je zeg!
    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. mooie tas zo met die plooien en knoopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een leuke en vrolijke manier om de plastic tasjes terreur tegen te gaan op deze manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waaaaaah wat een leuke tas!!! Ik zet hem gelijk op Pinterest, die moet ik ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Onwijs gave tas! En inderdaad wordt ik ook gek van de plastic tasjes die ze overal aanbieden! gr Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik vond je op Pinterest, superleuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen