6 april 2012

Hollandse rijstepapkoekjes, lekker!

Terwijl heel de wereld zich druk maakt over de Pasen (althans zo leek het vanmiddag bij de AH) houdt Elke-dag-zaterdag haar hoofd koel en gaat gewoon een origineel en eigen koekjesrecept bedenken en bakken. Hier in huis geen kant en klaar etenswaar van deze grootgrutter om een 'feest te maken van de Pasen', aldus hun slogan van dit moment. Nee, wij bakken voor het Paasfeest onze eigen Hollandse rijstepapkoekjes!


Wat heb je nodig
50 gram dessertrijst (Lassie)
150 ml halfvolle melk
100 gram bloem
1 eetlepel vanillesuiker
60 gram kristalsuiker
50 gram boter (smeerbare light roomboter, ja wel van AH....)
2 eetlepels in stukjes gehakte amandelen
optioneel: stukje ouwel (12 x 20 cm) en een geklutst ei

Doe je mee? Aan de slag dan!
Eerst gaan we dikke rijstepap maken, dus met minder melk dan is aangegeven op de verpakking. Doe hiervoor de dessertrijst in een klein pannetje en voeg de melk toe. Breng aan de kook en laat (heel zachtjes) 12 minuten koken. Wel in de gaten houden dat het echt zachtjes kookt. Indien je rijst helemaal droog kookt, dan een beetje extra melk toevoegen. Laat de rijstepap na bereiding afkoelen in een schaaltje.

Oven voorverwarmen op 180 graden - hete lucht

Meng de bloem, vanillesuiker, kristalsuiker en boter met een vork door elkaar. Vervolgens de amandelen er goed doormengen. Tot slot 100 gram rijstepap (nog even afwegen, waarschijnlijk heb je zojuist iets meer gemaakt) er doorheen mengen, dit kan ook met de vork.

Als je ouwel gebruikt, dan deze dun insmeren met het geklutste ei. Rol het deeg uit tot een lap van 12 x 20 cm en leg dit op de ouwel en een beetje aandrukken. Je kan zonder ouwel het uitgerolde deeg direct op het bakpapier leggen.

In de voorverwarmde oven de koek bakken in 15 - 20 minuten. Na het bakken de koek direct in kleine vierkantjes snijden met een scherp mes en laten afkoelen.

De koekjes zijn hier in huis gekeurd en ok bevonden. De structuur van de koekjes is zachter dan normaal, dit komt door de rijstepap.

En...wat maken jullie voor lekkers speciaal voor de Pasen?

6 opmerkingen:

  1. Mmmm, dat ziet er echt heerlijk uit!!!
    Bij deze toegevoegd aan mijn wishlist voor als we terug thuis zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit zeg! Ik bak bij vlagen, dus wie weet.... :)
    Fijne paas\!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow ik moet echt weer es gaan bakken!!
    En dan pak ik jou blog erbij!!
    (eerst een nieuwe oven :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bakte al cakejes! en versierde deze samen met de Meisjes, zie blog...
    En verder gewoon normaal lekker en gezonde dingen.
    Ik erger me eerlijk gezegd aan het feit dat Pasen (net als kerst)
    alleen een soort 'vreetfestijn' wordt en ik schrok van wat ik
    vanmiddag bij het boodschappen doen in de andere winkelwagens zag!
    Jouw koekjes zien er wederom heerlijk uit, die wil ik wel es proberen
    te maken ;-)

    fijne pasen, x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop/bereid altijd carpaccio als voorgerecht rond Pasen. Het is heerlijk en ook lekker licht als voorgerecht. Het hoort er voor ons echt bij! Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit me te bedenken of ik dit zou kunnen maken met Rijstmelk ipv gewonen melk en Rijsstroop ipv de suiker. Ik ga het maar eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen