14 april 2012

Chinese Louisville koekjes

Al eerder maakte ik koekjes met dadels. En dat is goed bevallen. Dus vandaag bedacht ik, rijdend in mijn blauwe autootje met een muziekje van radio 2, het recept voor deze koekjes. En thuisgekomen lag er een kaart uit China in de brievenbus. Een kaart van Louisville, Amerika. Grappig toch. Dus vandaar de naam: Chinese Louisville koekjes.

Kop en schotel - Kringloopdesign
Kaart uit China (!) via Postcrossing.com
Wat heb je nodig
150 gram bloem
60 gram rietsuiker
100 gram light roomboter (AH)
10 dadels
20 amandelen
3 theelepels schenkstroop
1 ei

Aan de slag
Verwarm de oven voor op 180 graden, hete lucht.

Meng de bloem en rietsuiker door elkaar. Voeg de boter toe en kneed het geheel tot een samenhangend deeg. Rol het deeg dun uit en snijd er met een glas (doorsnede ongeveer 7 cm) 10 rondjes uit.

Snijd de dadels en amandelen in zo klein mogelijke stukjes en roer de stroop er goed doorheen. Verdeel dit mengsel over de 10 uitgesneden deegrondjes.

Kluts het ei. Besmeer de randjes van het deeg met een kwastje met het ei. Vouw de deegflapjes dubbel en sluit ze door aan te drukken met een gebaksvorkje. Als je ze allemaal gevuld, gevouwen en gesloten hebt bestrijk je de koekjes ook met ei.

Leg de koekjes op bakpapier en bak ze 25 minuten in de inmiddels op temperatuur gekomen oven.

Warm heel erg lekker, maar ook afgekoeld zeer smakelijk. Ik heb de koekjes (niet allemaal hoor...) twee dagen bewaard en ook toen waren ze nog prima van kwaliteit (voor zelfgebakken koekjes, zonder rare toevoegingen om ze langer vers te kunnen houden).

5 opmerkingen:

  1. Hmmmm....ze lijken me heerlijk!
    Fijne zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei! Dat klinkt en ziet er erg smakelijk uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk er al naar uit om ze in mijn oven te steken!!! Aha... zie blogberichtje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mjummie.... En dan zelf een recept bedenken! Dat klinkt voor mij als hogere wiskunde... Ik vind 't helemaal leuk!

    Fijn Weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alleen de naam klinkt al smakelijk! Fijne zaterdag gehad?
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen