23 april 2012

Begin de week met Lentekoekjes

Het sombere weer van vandaag kan wel een oppeppertje gebruiken, dus maken we LENTEkoekjes, heel simpel en snel te maken!



Wat heb je nodig voor ongeveer 30 koekjes?
210 gram bloem
zakje bakpoeder
125 gram basterdsuiker
150 gram boter
eetlepel melk
een ei
beetje kristalsuiker

Aan de slag
Verwarm de oven voor op 160 graden, hete lucht.
Kneed de bloem, bakpoeder, basterdsuiker, boter en melk tot een samenhangend deeg. Laat een half uurtje rusten en koud worden in de koelkast.

Rol de deeglap uit tot een lap van ongeveer 1 cm dik en snijdt in vierkantjes of steek met koekvormpjes er koekjes uit. Bestrijk met het losgeklopte ei.
Doe de kristalsuiker in een schaaltje en dompel de met ei bestreken bovenkant van de koekjes hierin zodat er wat kristalsuiker aan blijft plakken.
Leg de koekjes op een bakplaat die je hebt ingevet of hebt bekleed met bakpapier. De koekjes rijzen nog, dus niet te dicht naast elkaar leggen!! Nu in de oven bakken, ongeveer 20 minuten.

10 opmerkingen:

  1. Maar waar heb je die leuke mok vandaan? ;-)
    Groetjes,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag er wel een paar langsbrengen hoor! Woon je ver van Dordrecht ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, zal dat woensdagNM eens bakken, een leuke tip voor in de klas, heb nog iets nodig voor mijn moederdagverwenpakket!
    Groetjes Sofie, btw de boodschappentas ligt al in de auto, klaar om gevuld te worden als ik boodschappen ga doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit net aan een bakje koffie en heb geen koekjes in huis. (= maar beter ook, ik heb vanmiddag gesport) Deze foto's zijn ook goed & ik ben dol op madeliefjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lijken mij die heerlijk! En de foto die je ervan hebt gemaakt vind ik heel leuk!
    Ik ga ze ook eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmm die zien er lekker uit! Vrolijke foto met die madeliefjes erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm, ga ik meteen pinnen om ook eens uit te proberen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmm, je blog ziet zo lekker uit :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen