12 maart 2012

Brabantse dadelkoekjes

Het experimenteren met koekjesrecepten gaat maar door, zo leuk om te doen. In de supermarkt probeer ik als een toerist rond te lopen en alles wat ze verkopen met andere ogen te bekijken, want wie weet, doe ik nog een idee op voor mijn koekjes! En zo ook vandaag, ik kwam dadels tegen. Thuisgekomen gelijk gaan experimenteren, want hoe kan ik hiermee heerlijke koekjes maken? En het is gelukt: Brabantse Dadelkoekjes*.
Brabantse dadelkoekjes van Elke dag zaterdag

Wat heb je nodig?
70 gram dadels zonder pit (AH)
125 gram bloem
25 gram havermout
1 theelepel baking soda (of bakpoeder)
50 gram appelmoes
een afgestreken eetlepel stevia (= zoetstof)
30 gram smeerbare light roomboter (AH)

Verwarm de oven voor op 180 graden, hete lucht.
Knip (ja, knippen met een schaar! Heel handig!) de dadels in stukjes. Voeg de bloem, havermout, stevia en baking soda toe en meng alles goed door elkaar. Voeg de appelmoes en boter toe en meng alles tot een geheel.

Brabantse dadelkoekjes van Elke dag zaterdag

Maak een bal van het deeg en rol deze uit tot een dikke rol van ongeveer 12 - 14 cm lang. Leg deze rol op een met bakpapier beklede ovenplaat en bak hem 6 minuten. Na zes minuten neem je de deegrol uit de oven en snij vervolgens plakken van ongeveer 1 cm dik, gebruik hiervoor een heel scherp mes, zodat je ook de dadels mooi mee kan snijden. Verdeel de koekjes over de bakplaat en bak 5 minuten, draai de koekjes allemaal om en bak nogmaals 5 minuten. De koekjes af laten koelen op een rooster. De koekjes worden een beetje hard, maar dat is ook de bedoeling.
* waarom deze koekjes Brabantse dadelkoekjes heten, geen idee...maar ik vond het in ieder geval gezellig klinken.

3 opmerkingen:

  1. Ik vroeg me ook al af wat er zo Brabants aan was ;-) Bij 'ons thuis' groeide er geen dadels (ofwel 'doadels') in de tuin, hahaha. Maar het ziet er wel gezellig uit!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk zeg! Experimenteren met bakken loopt bij mij altijd (uiteraard op niet te verklaren wijze) uit op een teleurstelling! Dit ziet er heerlijk uit! Al je maaksels en baksels zien er geweldig uit trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me heerlijk, ga ik proberen!

    BeantwoordenVerwijderen